Asfaltsdjungelns Indianer

Svar på tal

Många har åsikter om våra pysningar. Här har vi samlat några vanliga invändningar och bemött dem. Har du en invändning som du saknar, tveka inte, mejla oss på asfaltsdjungelnsindianer@hotmail.com.

Servicebilarna som pumpar upp däcken drar minsann bensin vilket är dåligt för klimatet!
– Sant, förvisso. Men poängen med att pysa däcken på en stadsjeep är givetvis att effekten sträcker sig längre än just ett pyst däck (som snabbt kan pumpas upp). Några sådana effekter är att en stadsjeepsägare aldrig kan känna sig säker på att ha en fungerande bil, att det blir dyrt att äga stadsjeep eftersom det kräver att man måste ringa en servicebil då och då, att det blir mindre attraktivt att skaffa stadsjeep eftersom det innebär att ens däck kan komma att pysas när som helst etc.

Ni är bara avundsjuka för att ni inte har en stadsjeep!
– Nej : )

Varför pyser ni däcken på stadsjeepen X när bilen Y, som inte är en stadsjeep, släpper ut mer?
– Ja, det finns faktiskt bilar som släpper ut mer än små stadsjeepar. Vi har dock valt att enbart pysa däcken på stadsjeepar eftersom dessa innebär onödiga utsläpp på grund av stora modeller och överdimensionerade motorer. Att det finns andra bilar som också drar mycket må så vara. Om någon annan vill pysa dessa är det upp till dem.

Varför pyser ni däcken på hybridbilar och etanolbilar?
– Alla bilar kräver energi för att drivas. Förnyelsebar energi är en bristvara i världen och måste därför användas sparsamt. Eldrift och etanol kan i viss mån vara ett alternativ till bensinbilar, men kan långt ifrån försörja dagens bilpark. Vi tycker att förnyelsebar energi bör användas där den är mest motiverad: till kollektivtrafik, yrkestrafik och i energisnåla bilar i glesbygd. Inte till en Lexus stadsjeep på Östermalm i Stockholm.

Det finns bättre sätt att påverka än att lufta däck!
– Det är möjligt. Många ogillar stadsjeepar och många försök har gjorts för att stoppa dem. Trots det fortsätter stadsjeeparna att rulla och de blir bara fler och fler. Den som kommer på ett mer effektivt sätt att sätta stopp för stadsjeeparna än att göra dem okörbara får gärna höra av sig.

Ge er på någon större miljöbov än stadsjeeparna!
– Vägtrafiken står för nästan en tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp (se Vägverket). Att minska vägtrafiken är därför ett måste om utsläppen ska minskas så kraftigt som krävs enligt FN:s klimatpanel. Vi måste hushålla med våra resurser och inte göra några onödiga utsläpp. Eftersom stadsjeepar ger extra mycket utsläpp på grund av sin stora tyngd och kraftiga motorer står dessa för en stor mängd av dessa onödiga utsläpp. De är en ren provokation mot alla ansträningar att minska utsläppen för att därmed kunna stoppa klimathotet.
Visst finns större miljöbovar, flyget till exempel, men att göra en sak utesluter inte en annan.

Varför inte pysa däcken på gamla bilar som också släpper ut stora mängder koldioxid?
– För att de som har dessa gamla bilar i regel inte har dem för att de vill åka runt i gamla bilar som drar en massa bensin, utan för att de inte har råd att köpa en ny bil. En stadsjeep däremot köps av någon som har mycket pengar och lika gärna skulle kunna köpa en bensinsnål bil, eller ännu hellre – köpa cykel och busskort.

Ni gör bara folk förbannade!
– Vi gör säkerligen varje stadsjeepsägare förbannad, och vi har inga förhoppningar om att få sympatier hos dessa. Vi vädjar inte till de som kör stadsjeep att sluta med det, vi gör det jobbigt att ha en stadsjeep.
De som inte äger en stadsjeep gillar i regel inte sådana, snarare tvärtom. Inte bara för att de hotar oss alla med sina stora koldioxidutsläpp, men också för att de utgör en extra stor fara för alla i trafiken som inte kör stadsjeep eller pansarvagn. Det är snarare så att det är stadsjeepsägare som gör folk förbannade.

Annonser

1 kommentar

  1. […] Svar på tal. Posted in […]

    Pingback av Svar på tal « Asfaltsdjungelns Indianer — juli 23, 2007 @ 12:20 f m


%d bloggare gillar detta: