Asfaltsdjungelns Indianer

9 i Vastastan | november 1, 2007

En av Stockholms oberoende stammar meddelar:

I onsdags pystes 9 stadsjeepar i Vasastan. Inte mycket men alltid något 🙂

In English:

One of the independent tribes of Stockholm announces:

On wednesday night, 9 SUVs were deflated in Vasastan (a wealthy district of the innercity). Not much, but at least something…

Annonser

Publicerat i Allmänt

27 kommentarer »

  1. Oj, vilken hjäteinsats. Och det enda som hänt är att 9 st bilägare har fått sina bilar förstörda vilket resulterar i… Ja, ingenting.

    Känner ni er stolta?

    Kommentar av Lakrits — november 1, 2007 @ 2:03 e m

  2. von Birkenstock filosoferar:

    TOTALFÖRBUD AV PRIVATÄGDA SUV-ar har jag utvecklat vidare på debattforumet på ”50 för Hollywood” och ”Amerikaner skall alltid vara värst” men går i korthet ut på att Sverige som första SUV-fria EU-stat kan vår käre stats- och miljöminister presentera en fungerade lagstiftning införd under 2008 som en viktig profilfråga av alliansregeringen inför EU-ordförandeskapet 2009. Om det nu är totalt omöjligt att utarbeta en sån lagstiftning inför 2009 så finns det ju andra sätt att minska intresset för SUV-ar: Alla SUV-ar måste typbesiktigas om och får bara ha ”fixed gear” – en växel fram och en bak och bara framföras med traktor-status högst 30 km/h, jämför med den hederliga EPA-traktorn.

    Kommentar av Jur von Birkenstock — november 1, 2007 @ 3:36 e m

  3. Jo det har resulterat i en massa irritation och det försvårar ägandet av en SUV. Och dessa bilar vill vi ha bort från innerstaden. Dessa fordon irriterar nämligen omgivningen, medtrafikanter och MILJÖN

    Kommentar av bynke — november 1, 2007 @ 7:06 e m

  4. Ja, jag är stolt. Jag är ingen indian, men som boende i innerstan är jag glad att Stockholm idag slapp de 9 Vasastan-jeeparnas avgaser!

    Heja alla indianer!

    Kommentar av Emma — november 1, 2007 @ 7:17 e m

  5. Lakrits dom är inte förstörda. Men du måste förstå att vi står alla inför ett vägval där S T O R A förändringar inom sveriges bilism måste vidtas. Indianerna är noggranna just med att inte göra som i USA och krossa rutorna på SUVarna, dra knivar genom däcken och rista in ”For the enviro” utan enbart släppa ut luft som inte medför nån permanent skada på själva bilen. Du har alltid möjligheten att konvertera SUV-en för miljöbränsle istället. I Linköping har dom redan konverterat 17st Hyundai Santa Fe så att du kör dom på Biogas istället, i värsta fall bensin om det behövs. Funkar skitbra. Det blir mycket billigare i drift. Det är den vägen SUV-ägarna borde gå idag och verkligen visa lite ansvar istället för förräderi mot klimatet.

    Kommentar av Hummerjägaren — november 1, 2007 @ 7:48 e m

  6. En fråga til admin…kommer det nån counter för ”ägda SUVvar” eller tror ni att den upplevs som kränkande?

    Kommentar av Hummerjägaren — november 1, 2007 @ 9:53 e m

  7. Fel Lakrits.
    På två punkter:
    1. Ingen bil förstör av att däcken töms på luft.
    2. Det resulterade i att du reagerade så mycket att du var tvungen att engagera dig i debatten.

    Kommentar av Von Overskou — november 1, 2007 @ 11:23 e m

  8. von Birkenstock bemöter Xolotl:

    Jag anklagas för att ta upp irrelevanta saker. Självklart är det inte irrelevant med hårdhänta restriktioner för privatägda SUV-ar och ett TOTALFÖRBUD för privatpersoner att äga SUV-ar är inte alls orealistiskt. Det är en global hälsofara för mänsklig civilisation med privata okynneskörningar av SUV-ar (det finns rikligt med alternativa transportmedel). Illa påläst om skillnaden mellan A-traktorer och EPA-traktorer är jag inte. De EPA-traktorer som idag finns i bruk kallas slarvigt för det, fast de klassificeras som A-traktorer och får inte framföras fortare än 30 km/h. Det viktiga är att om inte ett TOTALFÖRBUD inte kan ordnas skyndsamt så kommer det att ske genom hårdhänta restriktioner som ex vis strypning av motorerna till max 30 km/h och ”fixed gear” på dessa SUV-ar. Visst kan Indianerna tillfälligtvis drabbas av bakslag i sin kamp för ovannämnda hårdhänta restriktioner av SUV-ar, men färdkartan mot ett TOTALFÖRBUD eller strypning av motorerna i SUV-ar är en högst realistisk vision. Låt mig ta en liknelse från militärjuntans Burma: Juntan må arrestera tusentals demokratianhängare, men kampen kommer att leva vidare till militärjuntan är krossad och demokrati införts. Eller ett leninistikt ordspråk: ”En enda gnista kan tända en hel präriebrand” – gnistan är tänd av Indianerna. Dra nu inte några växlar på att ordspråket var leninistikt, någon borgerlig ideolog skulle också kunna författa ordspråket, men Lenin gjorde det.

    Kommentar av Jur von Birkenstock — november 2, 2007 @ 5:51 f m

  9. Men snälla Hummerjagaren. Ni skiter ju i om SUVarna kör på biogas eller andra bränslen, sånt är ju totalt ointressant för er. Ni har ju för 17 inte ens en aning om vilka motorer som sitter i bilarna ni förstör.
    Dessutom får du gärna utveckla dedär med att det blir billigare att köra på biogas, det stämmer inte riktigt va? 😉

    Fast, innerst inne är det ju inte bilarna ni inte tycker om. Det är ju dom som kör bilarna ni är lite på kant med eftersom dom enligt er är arroganta och skiter i andra, vilket oftast är helt fel…

    Kommentar av Lakrits — november 2, 2007 @ 7:39 f m

  10. Hummermannen & Von Overskou:
    Hur många gånger måste det nämnas på detta forum?? Sannolikheten är överhängande att de bärande delarna i däcket (korden) skadas av fälgkanterna när däcket är tömt på luft. Att köra vidare med detta/dessa däck ligger på samma nivå som att spela rysk roulette, däcket kan hålla i en månad eller ett år men förr eller senare finns risken att detsamma exploderar. Det ”roliga” i kråksången är väl att den dagen en suv slirar in på en trottoar och kör över 3 barnvagnar & lika många mammor pga punktering eller lågt lufttryck så är det ERT ansvar.
    Inte för att jag vet VEM i Linköping som har konverterat bilarna till biogas men att byta drivmedel på ett befintligt fordon kräver så pass stora ingrepp på bilen att det inte är lagligt. Självklart finns det företag som kan få undantag från de flesta regler men att tex konvertera en bensinbil till etanoldrift är olagligt i detta land för tillfället och biogas kräver desto större ingrepp.
    Det faktum att ni helt saknar respekt för era medmänniskor och lagens råmärken (kom inte dragandes med miljöbabblet som ni 1. bara har som svepskäl och 2. fortfarande inte har några belägg för) innebär inte att någon SUV-ägare kommer bryta mot lagen genom att lägga ner tusentals kronor på att göra ingrepp på sitt fordon som resulterar i att bilen ej längre får framföras.

    Kommentar av Xolotl — november 2, 2007 @ 10:15 f m

  11. Jur von B:
    Lev du vidare i din lilla fantasivärld ”where the cat never catches tweety bird” så lever jag vidare i verkligheten. Det finns inte ett uns av realism i din lilla utopi där suvar, genom mekaniska ingrepp dessutom, begränsas till 30 km/h. Det mest absurda egentligen är att du själv verkligen tycks tro på det du skriver, obegripligt.

    PS Militärjuntor och personbilar, jämförelserna når helt oanade höjder här…

    Kommentar av Xolotl — november 2, 2007 @ 2:10 e m

  12. Svar till Lakrits:
    ”Det är ju dom som kör bilarna ni är lite på kant med eftersom dom enligt er är arroganta och skiter i andra, vilket oftast är helt fel…”
    Nu är det ju så att SUV-ägare oftast ÄR arroganta och skiter i andra. I och med er närvaro i trafiken så utsätter ni andra bilister i normalstora bilar och oskyddade trafikanter för en större fara. Det om något är väl arrogant. Och då blir ju Xotol snack om däck och rysk roulette lite löjeväckande. Ni om några utsätter andra för risker hela tiden !!

    Vi hade faktiskt en diskussion på arbetet idag om indianer och SUVar. Flera ”höll” på SUVarna men de flesta uttryckte sympati för indianernas kamp. Flera hade gärna velat deltaga om man varit lite yngre. Som en utryckte det ”jag är sååå jävla less på dessa bensinslukande monster här i stan” Jag tror att ni i allmänhetens ögon inte kan hämta speciellt många poäng. Folk är trötta på era rara fordon
    bynke

    Kommentar av bynke — november 3, 2007 @ 12:09 f m

  13. Men vilken fantastisk insats. När ska ni granska er själva och utreda resultaten av era aktioner? Faktum är att ni inte har åstakommit någon som helst förbättring för miljön. De enda ni åstakommer är självtillfredställelse av att förstöra för någon annan.

    Varför inte ge er på era kamrater till vänsteraktivister som reser med flygplan runt hela jorden?

    Kommentar av Per — november 3, 2007 @ 12:05 e m

  14. Nyttan med aktionerna är LÅNGSIKIG hur svårt ska det vara att fatta?
    Ingen påstår att himlen blir lite blåare och världen lite grönare den sekunden en stadsjeep pysts.
    Det handlar om en lågsiktig aktion som PÅ SIKT ska stävja föräljningen av miljövidriga personbilar, folk ska fatta att folk som vet bättre inte tolererar deras miljöbrott och väljer att agera. Detta KOMMER få bilköpare att göra ur miljösynvinkel bättre val, vilket är ett steg mot en bättre värld.

    Bara för att Indianerna agerar direkt tror ni inte att deras syfte är långsiktigt??

    Och Per. Det handlar inte om höger och vänster. Jag själv står den högra sidan av skalan och mer berättar jag inte, för det är ovidkommande.
    Jag tror att den gemensamma nämnaren hos In dianerna är att de BRYR SIG lite mer än bara om sig själva och deras närhet.

    Fast det är kanske väldigt svårt att förstå?

    Kommentar av Otto — november 3, 2007 @ 6:27 e m

  15. Otto
    Du får tänka till lite innan du beblandar dig med patrask, om du själv står till höger politiskt så har du framgångsrikt lyckats infiltrera en vänsterorganisation -eller så har du bara ingen koll på vilka du leker med. Det handlar i allra högsta grad om höger och vänster med tanke på att agendan består av klasskamp och att SUVar är målet beror på att de är en symbol för den rika överklassmannen, det handlar över huvud taget inte om miljön för dina kamrater.

    Ett mål finns och det är väldigt långsiktigt, jag vågar gissa att planekonomi är en otroligt viktig detalj.

    En eloge till dig personligen för att du bryr dig MEN det skulle inte skada att vara lite mer påläst så skulle du med gott samvete kunna sova på nätterna istället för att springa runt på stan och vandalisera. De som kör en SUV kan mycket riktigt vara dåligt pålästa och ha dålig koll, det är dock mångfalt bättre än att sakna förmågan att själv tänka och dra slutsatser för att sedan begå brott baserat på rena lögner. IPCC tex som det alldeles för ofta hänvisas till har inte ett skit med miljöarbete att göra och ju förr ni inser det desto bättre.

    Kommentar av Xolotl — november 4, 2007 @ 4:35 e m

  16. Till Xotol

    Hur kan du yttra detta ?
    ”Det handlar i allra högsta grad om höger och vänster med tanke på att agendan består av klasskamp och att SUVar är målet beror på att de är en symbol för den rika överklassmannen, det handlar över huvud taget inte om miljön för dina kamrater”
    Hur i hela fridens namn kan du veta detta om människor du överhuvudtaget inte har träffat eller känner. Du verkar besitta övernaturliga kunskaper. Jag t.ex är borgerlig, är rik !!
    och bryr mej inte ett dugg om någon klasskamp el planekonomi. Jag bryr mej däremot om miljön. Det hade varit klädsamt från din sida om du lade av din ibland besserwisserattityd. Lite ödmjukhet skadar inte
    bynke

    Kommentar av bynke — november 4, 2007 @ 9:33 e m

  17. Men lilla bynke.
    Om du hade brytt dig om miljön hade du ägnat dig åt något annat än att leka indian och springa runt och pysa däck som en annan barnunge. Hade du brytt dig om miljön så hade du sett konsekvenserna av erat sabotage vid det här laget.

    Det är en bara ännu en gammal klasskampskampanj ni sysslar med. Inget nytt förutom att ni tror att ni ska få mindre kritik genom att blanda in någon sorts miljöaspekt i frågan. I slutändan är det ju en rentav miljövidrig verksamhet ni håller på med.

    Fast, du vågar ju inte besvara dethär, inlägget kommer vara borta såfort någon moderator ser det. Fegisar, hahaha.

    Kommentar av Lakrits — november 5, 2007 @ 3:38 e m

  18. bynke:

    Allt jag skrev i mitt föregående inlägg baseras på kommentarer och blogginlägg av indianer och sympasitörer på denna sida samt de kommentarer indianerna framfört i intervjuer i dagspressen.
    ”Det handlar öht inte om miljön” var en lätt slutsats att dra efter att ha följt denna sida dagligen de senaste månaderna. Ta dig tiden att objektivt läsa igenom hela sidan så förstår du var ”angreppet” kommer från.

    Halva siten handlar ju för bövelen om ”rik versus fattig”!

    For the record så är jag personligen allt annat än rik men det innebär för den sakens skull inte att jag känner någon sympati för barnsliga vandaler.

    Kommentar av Xolotl — november 5, 2007 @ 4:11 e m

  19. Till Lakrits

    Men kära nån då, jag är inte indian/som jag skrivit tidigare, har inte luftat ett enda däck,har inte saboterat, men jag bryr mej om miljön. Och jag har väl att rätt att skiva inlägg här som är kritiska mot stadsjeepar. Och jag bryr mej inte ett dugg om någon klasskamp. De enda som tjatar om klasskamp är oftast du och Xotol. Är det för att ta bort fokus på vad det verkligen gäller. Som du kanske vet mår vår planet inte speciellt bra. Och den skall vi alla leva på och av. Och då tycker jag att vi alla har ett gemensamt ansvar att göra något. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Men SUV ägare tycks inte speciellt benägna att göra något alls för att förbättra vårt klimat. Nej det skall alla andra göra, flyget, ägare av gamla Volvo ocg Saab bilar, gräsklippare, jag vet inte allt. Men själv vill man inte ge avkall på sin egen bekvämlighet. ”JAG sitter så bekvämt i min SUV, den har jag all rätt att köra”, istället för att fundera på om jag skulle kunna ställa upp. Nä lilla jag skall väl inte behöva engagera mej, det får någon annan göra.Just min SUV drar sååå lite bensin

    Nej självgodhet och dumhet går ofta hand i hand

    Se Lakrits, jag vågade….
    bynke

    Kommentar av bynke — november 5, 2007 @ 8:53 e m

  20. Om du bryr dig om miljön kanske du ska ta reda på vad det är som skadar miljön min lille herre.

    Tror du altså helt allvarligt på dig själv när du klassar in SUVägare i en enda kategori människor? Isåfall är du dummare än jag först trodde. Fat åandrasidan hade jag heller inga större förhoppningar om dig.

    Jag äger förresten ingen SUV, jag har inte det behovet. Däremot äger jag blandannat en bil som drar en hel del mer än en de flesta SUVar, och även en bil som drar aningens mindre. Men det är ju inte förbrukning och utsläpp ni är ute efter, så varför skulle man skriva något om det? Ni vill ju bara beklaga er lite över SUVägarna, näst gång är det väl de som har mer än 17 grader varmt hemma som får sina fönster sönderslagna av dom intelligensbefriade indianerna..

    Kommentar av Lakrits — november 6, 2007 @ 7:28 e m

  21. Lakritz

    Det är klart jag generaliserar en aning över SUV ägare, undantag finns ju alltid. Men om man läser flera inlägg här, så är det ju ofta så att SUV ägarna tycker att man själv nästan aldrig bidrar till några större utsläpp, det är alltid någon ANNAN som är boven, det räknas upp allt möjligt(som iof sig är rätt) allt från olika äldre biltyper till flygplan och fabriker. Men den egna bilen tycks ofta vara helt ofarlig i sammanhanget. Jag tycker detta är ett genomgående tema i inläggen. Lite självkritik hade suttit fint.

    Sen betackar jag mej för personliga angrepp, tycker det mycket trevligare om man kan hålla en något sånär saklig ton i inläggen. Nedsättande omdömen om andra tycker jag vi kan lämna därhän, du som i övrigt skriver intelligenta inlägg.
    bynke

    Kommentar av bynke — november 7, 2007 @ 7:46 e m

  22. vet inte hur relevant det är men det slog mej när jag läste diskussionen att det har kommit ganska mycket mer personpåhopp från SUV älskare än indianer+anhängare.

    jag pluggar psykologi och är ganska språkintresserad och tycker mej minnas att jag läst nånstanns att personpåhopp i en diskussion tyder på att argumenten är slut och att man i ett sista försök att slippa erkänna(oftast för sig själv) att man har fel, försöker avskriva motargumenten med att ”han som sa det är ändå en idiot” eller liknande.något som egentligen är ganska logiskt..

    är detta bara villsna teorier eller börjar argumenten sina lakrits?

    för övrigt för att kommentera själva diskussionen tycker jag att det har varit lite väl mycket bråk om huruvida motpartens källor är tillförlitliga eller ej.självklart är det relevant då felaktig fakta kan vända vem som hellst men kommer man någonsin någonstanns alls med det? börjar likna sånt bråk jag hadde med mina vänner – på dagis!

    då det värkar som om SUV-älskarna åtminstone i den senare delen av diskussionen mest försöker kritisera indianernas källor skulle jag vilja höra ett svar på de kortsiktiga och lokala miljö- och respektfrågorna. som tillexempel att större bilar luktar illa i innerstan och som tidigare nämnt folk med astma får andningssvårigheter pga mycket avgaser i städerna något som SUVar defenetivt bidrar till.

    Visst finns det suvar som drar mindre bensin än vissa vanliga bilar men håll med om att då suvar er defenition är större i syfte att klara terräng även är tyngre och därmed drar mer bensin än den hade gjort om en bil med samma teknik och samma storleksförhållande motor-bil som är normalstor så skulle den väga mindre och därmed dra mindre bensin. Om ni nu inte tror på att utsläpp skadar miljön så kanske ni åtminståne kan visa respekt för medmänniskor? sluta tvinga astmatiker att andas era avgaser! sluta hota alla i en normalstor bil till livet med era upphöjda terrrängbilar! om ni har bilen till skogsarbete och liknande – Fine! men jag tvivlar på att dom som har sin stadsjeep till skogsarbeter eller liknande äns uppnår en nämnvärd procent av alla stadsjeepägare.

    om det nu skulle vara någon stadsjeepägare som FORTFARANDE inte kan inse att den stora bilen är onödig och väldigt iriterande för allt levande särskilt de som lever inärheten av den(vilket jag betvivlar) så får ni väl helt enkelt tänka ur en helt egoistisk synvinkel – bensinen är dyr och det är svårare att fickparkera en jättejeep om man nu inte kör över bilarna man ska parkera mellan.

    och vilka fördelar har då stadsjeepen?
    förutom att skryta med(och imponera på få)så kan jag inte se någon fördel för dem som inte har den till skogsarbete eller dylikt. hantvärkaren och veterinären skulle båda ha bättre nytta av en pickup. barnfamiljer kan ju använda en vanlig bil precis lika bra och om barnfamiljen är väldigt stor så är väl en minibuss att föredra framför en stadsjeep då den har fler sittplattser?

    stadsjeep – för dej som vill vara opraktisk OCH irriterande, på samma gång!

    är det värkligen så coolt att vara respektlös i dagens samhälle?

    och kalla nu inte indianerna för respektlösa. det kan kännas så när man kommer ut en morgon och inte har nån luft i däcken men om man tänker ett steg längre – dom har just hjälp varje astmatiker i stan att andas, skonat hela stan från åtminståne den onödigaste delen av alla illaluktande avgaser och sett till att alla ”småbilstraffikanter” slipper riskera att bli mosade under 2 ton monster som, när man kommer nära i en lägre bil, ser ut att vilja äta en till frukost!

    snälla snälla snälla ge mej svar på detta för jag undrar verkligen hur man kan tycka att det äns är OK att köra jeep än mindre faktiskt göra det!?!ÄVEN om man nu inte tror på att vår planet håller på att gå under p.g.a bl.a utsläpp som är omåttligt onödiga som t.ex. SUVar!

    Kommentar av tomtefar — november 8, 2007 @ 10:57 e m

  23. vill bara tilllägga att anledningen till att jag fokusrerar på kortsiktiga problem är att indianhatarna inte verkar tro på alla rapporter om hål i ozonlagret, försurade sjöar, algblommning i östersjön, skogsbränder, översvämmningar, ökenspridning, osv.

    för övrigt kan ni försöka hitta bilder från nån riktigt stor stad. jag rekomenderar peking (men åk inte dit tänk på flygutsläppen!). jag var där för 2 sen och det har fått mej mer miljömedveten. jag varken skojjar eller överdriver när jag säger att man kunde inte se mer än kanske 2-300 meter framåt innan det blev helt vitt av alla avgaser! under mina 2 veckor i peking såg jag solen 2 gånger och då var den ungefär lika blendande som månen är i sverige.

    är det så ni vill ha det eller förstår ni bara inte att det är det ni kämpar för?

    Kommentar av tomtefar — november 8, 2007 @ 11:30 e m

  24. Tjenare!

    Nu har det hänt igen, någon vettig medmänniska har beslutat sig för att stoppa framfarten på min miljöbov till bil. Trodde verkligen inte att någon kunde vara så intelligent att de luftar samma bil två ggr. Förra gången kostade det mig 2000 kr och en massa onödig tid, Jo däcken går sönder när bilen står på fälgarna utan luft under en längra tid. Denna gång blir det en anmälan.

    Möjligtvis är det sandlådepsykologi med jag hade verkligen tänkt sälja min V8 försedda bil efter föregående attentat, men nu har jag bestämt mig för att behålla bilen tills den rostar bort från gatan.

    Nu har jag två V8 försedda bilar i mitt garage, nästa gång någon luftar mina däck tänker jag nog köpa mig en till liten Jeep och en till och en till…för jag har råd!

    MVH
    H.Ar.Råd

    Kommentar av Jeepägare — november 13, 2007 @ 5:55 e m

  25. Mycket, mycket insiktsfullt.

    Ställ er nu till svars.

    Kommentar av Otto — november 14, 2007 @ 12:27 f m

  26. Tomtefar (passande alias förresten).

    Mycket text som inte för diskussionen framåt direkt. Då ni inte klarar av att hålla en diskussion igång på den här sidan utan bara raderar allt som inte stämmer överens med era vridna påståenden så föreslår jag att vi fortsätter diskussionen någonstans där faktan inte modereras bort till förmån för grundlösa påståenden…

    Förövrigt skiter jag fullständigt i att du inte ser behovet av SUVar, DU har helt enkelt inte behovet och anser att alla har samma behov som dig. Smart…

    Kommentar av Lakrits — november 14, 2007 @ 12:12 e m

  27. Hade egentligen tänkt sluta skriva här, dels så är det ungefär lika lätt att få er att öppna ögonen som det är att få min fyraåriga dotter att ha högläsning ur koranen och dels så är synnerligen fruktlöst att försöka komma till tals när felaktiga åsikter aldrig publiceras.

    Tomtefar, du tror inte att de aggresiva inläggen bottnar i ren frustration? Frustration över att en falang tar sig otroligt stora friheter för att bevisa sin övertygelse, en övertygelse som bevisligen inte delas av de som blir utsatta för skadegörelsen. En skadegörelse som i sin tur belastar enbart den utsatta individen och där rättsväsendet står maktlösa. Det verkar inte som du var speciellt långvarig vid psykologistudierna.

    För övrigt har man som medmänniska ingenting att göra i en stad om man inte tål miljön. Det finns INGEN i detta land som inte känner till det faktum att medellivslängden i storstäder är lägre pga föroreningar. Priset för att ha nära till allt (så att säga) är trängsel, föroreningar och högre priser, passar inte det så är det bara till att flytta ut på landet. Det finns ingen som tvingar er att bo kvar och det var knappast någon som tvingade er att flytta hit.

    En SUV-ägare behöver för övrigt inte försvara sitt val av fordon, på samma sätt som att vare sig de* eller ni behöver försvara sitt val av mobiltelefon, cykel, ketchup, gräsklippare, jacka, skor, öl, byxor, bank, dator, barnvagn, soffa, golvbeläggning, fruktträd, gödsel osv.

    * ”De”, då jag själv inte kör SUV.

    Kommentar av Xolotl — november 14, 2007 @ 4:37 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: