Asfaltsdjungelns Indianer

Människa som vill mörda indianer | oktober 21, 2007

Den här människan, David Jonsson, vill döda oss. Han skriver i ett mejl till Asfaltsdjungelns indianer:

”Om jag hade sett er ”in action” med någon form av vapen på mig hade jag nog dödat er. (…) Alltså, eran verksamhet skadar bara eran egen sak och ni är dumma i huvudet och förtjänar att dö. Jag, och många med mig, lägger er på samma nivå som självmordsbombare och pedofiler. Nästan så att jag hellre hade släppt löst några pedofiler om man såg till att ni åkte in i fängelset. Äckliga snorungar, läs på lite och tänk innan ni håller på som nån jävla guerilla. Ni är inte coola, ni hjälper inte ens erat eget syfte och ni har verkligen inte någon rätt att leva i
vårat samhälle.”

Vi undrar stillsamt: vad är det för öm punkt i samhället vi har snuddat vid? Vilken mordisk galenskap har investerats i dessa stadsjeepar? Vad gör de – inte bara med planeten vi alla bor på, utan med de människor som äger och gillar dem?

Med hänsyn till David Jonssons bästa – ingen ska tro att vi vill honom något ont – har hans mejladress tagits bort härifrån.

Publicerat i Allmänt

46 kommentarer »

  1. Det var ett korkat mail förstås och texten talar för sig själv. Men det är också osmakligt att lägga ut hans epostadress. Jag kan inte se att det gynnar er kamp. Försök att skilja mellan sak och person så mycket som möjligt och uppmuntra inte på det här sättet till attacker på enskilda. Att ge igen med samma mynt gagnar ingen. I övrigt följer jag er aktivism med intresse och viss tillfredsställelse (dock en något avvaktande och delvis skeptis sådan).

    Kommentar av Jonas Lundström — oktober 21, 2007 @ 7:49 e m

  2. David Jonsson, vi använder oss INTE av fysiskt våld, varför ska då du få göra det mot oss?

    Kommentar av Hummerjägaren — oktober 21, 2007 @ 7:59 e m

  3. Selfishness, ignorance and stupidity will be the downfall of the human race.

    Kommentar av Simon — oktober 21, 2007 @ 8:37 e m

  4. Men Jonas Lundström,
    Det är ju inte att ge tillbaka med samma mynt att lägga ut e-postadressen till någon som mer eller mindre mordhotar indianerna. Varför ska inte han få veta vad folk tycker om hans åsikter. Jag kommer att maila honom och förklara varför det är grymt irrationellt och skruvat att mordhota någon annan (vad det än må vara) och att pysningar inte är ens i närheten av att skada någon. Det är dessutom ingen fysisk attack på en människa att skicka ett mail. Men när man hotar med att döda börjar man närma sig attacken.

    Kommentar av Maxime — oktober 21, 2007 @ 9:11 e m

  5. Varför ska dessa kommunistungar alltid förstöra andras ägodelar i sina patetiska försök att rädda världen?
    När jag var ung hade vi respekt för andras saker, men det är nya tider nu. På den tiden hade jag inte en tanke på att skada nån heller, men det har också förändras…

    Den som ger sig på mig eller mina saker får skylla sig själv så är det bara. Tänk på det j-a snorungar, det kan göra ont att jävlas.

    Kommentar av skit i det du — oktober 21, 2007 @ 10:39 e m

  6. Att kalla det där för mordhot är bara barnsligt. Men eftersom ni uppmuntrar folk till vandalism så riskerar var och en givetvis att få en rejäl omgång om någon får syn på er och ilsknar till. Är det förvånande?

    Kommentar av SM — oktober 21, 2007 @ 11:18 e m

  7. Till ”skit i det du”

    Tycker när jag läser din insändare, dina argument(inga alls),din ilska, så påminner du mer om en väldigt omogen människa. Dessa s.k. snorungar är mycket mer genomtänka, har riktiga resonemang, verkar mycket mer tänkande än ni SUV älskare är.

    och på tal om respekt, var finns respekten för vår miljö och medtrafikanter om man kör en stadsjeep ??

    Kommentar av bynke — oktober 21, 2007 @ 11:45 e m

  8. Kan nästan tänka sig att släppa ut pedofiler för att få ha sin bil ifred?

    Jag är mållös.

    Kommentar av Otto — oktober 22, 2007 @ 12:09 f m

  9. Jag är min bil … Jag kör alltså finns jag, 100% konsument hjärntvätt uppnåd.

    Kommentar av PinkPetals International — oktober 22, 2007 @ 2:28 f m

  10. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det här. dels för att det hela är fullständigt absurt, dels för att det är minst lika dåligt av er att lägga ut hans e-mail som det är av honom att hota er.

    Kommentar av r — oktober 22, 2007 @ 10:26 f m

  11. Det bästa kanske vore öga för öga, tand för tand.

    En SUV ägare som fått sin egendom vandaliserad förstör något för den som vandalisterat.

    Ge igen med samma mynt helt enkelt, då kanske det inte blir lika intressant att hålla på med det ni gör…

    Ett sätt vore väl kanske att gå hem till den som vandaliserat en SUV & panga en ruta i dennes bostad.

    Är nog bättre att göra så en att hota med att döda någon.

    Jag skulle dock aldrig göra något sådant som att hämnas, det enda jag skulle göra om jag såg någon vandalisera min bil vore att ringa polisen & hålla personen kvar på platsen…Om det behövs så givetsvis med milt våld…

    Rasse 38

    Kommentar av Rasse — oktober 22, 2007 @ 11:50 f m

  12. Det David Jonsson ger uttrck för är ilskan att inte kunna känna att man kan få ha sin egendom ifred sen om det är sin SUV eller något annat spelar ingen roll. Trenden är faktiskt så att hatet växer och kommer nog att sluta i katastrof. Sen att det finns instruktion på denna sida om hur man pyser däck, är bara till förer att lura småbarn till brott. Tänk för fan på vad som kan hända, vilket ansvar tar ni? Ni är absolut inte ansvarsbefriade om något händer.
    David Jonsson är nog inte ensam om sina åsikter. Det som skrämmer mig är att ni är så korkade att tro detta.
    ————————————
    Vad ni håller på med har väl inget med miljöarbete att göra. Ni pratar också om att ni har startat ett krig, ja det har ni verkligen gjort och ni har ingen aning om hur det kriget kommer att utveckla sig. Inga personer kommer till skada skriver ni också. Det bevisar bara hur korkade ni är. Hur gick det för mopedkillarna i Rödeby, de tänkte inte heller på konsekvenserna av sitt handlande och inte heller pappan till familjen. Jag vet och förstår att det är många som kommer att vakta sin egendom med alla medel och jag tror att snart får vi se liknande tidningsrubriker som i fallet Rödeby!

    Kommentar av Allan — oktober 22, 2007 @ 12:58 e m

  13. Jag är upprörd över alla farliga cyklister som inte respekterar sina medtrafikanter. Cyklar görs av bauxit som bryts i miljöfarliga gruvor i västafrika och sydamerika. Därför pyser jag luften hos alla cykeldäck jag ser. Kom med i kampen alla miljökämpar, börja pysa cykeldäck idag! (obs ironi)

    Kommentar av klotband — oktober 22, 2007 @ 12:59 e m

  14. Audi Q7! Där snackar vi riktig bil! Onödigt stor och ett riktigt monster på vägarna. Blev riktigt sugen att införskaffa mig en sådan, min xc90 är ingenting i jämförelse med den!

    Vad säger ni indianer? =)

    Audi Q7 för de som lyckas i livet.
    Anslut er till indianerna, ni som bestämmer er för att vara avundsjuka resten av livet!

    Kommentar av Bernt — oktober 22, 2007 @ 3:29 e m

  15. Hej! Ska ni klippa blöjorna av mina barn också?

    http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article957036.ab

    Kommentar av gorbatjoff — oktober 22, 2007 @ 3:40 e m

  16. Jag skulle vilja uppmana alla som inte redan sett An Inconvenient Truth att se den.

    Vår planet brakar åt helvete, mest på grund av våra koldioxidutsläpp som har startat en galopperande uppvärmningsprocess som blir svårare att stoppa ju längre det går.

    Den gör det mycket lättare att förstå varför Indianerna agerar. Och mycket svårare att tolerera att vissa tycker sig att ha rätt att bidra extra mycket blott för sina egna egons skull.

    Kommentar av Otto — oktober 23, 2007 @ 1:14 f m

  17. Jag förstår att stadsjeepsägarna är upprörda, att vissa är så upprörda att de säger sig vilja döda någon. Att lufta någons bil är en klar kränkning och olagligt till på köpet.

    Men med den kunskap jag har om klimatförändringarna, luftföroreningarna i våra städer och riskerna i trafiken så har Indianerna mina sympatier. Precis som stadsjeepsägarnas ilska är en naturlig reaktion på en kränkning så är Asfaltsindianernas aktivism ett sundhetstecken med tanke på vad som försigår framför våra ögon.

    Jag vill dock vädja om besinning, behåll lugnet, stå över personangrepp, skilj på person och fordon. Det är endast stadsjeepslobbyn som vinner på våld och trakaserier. Ni vet redan att det inte är de hänsynfulla, resonerande människorna som köper stadsjeepar.

    Kommentar av Lucas Carlsson — oktober 23, 2007 @ 6:00 e m

  18. Det är skönt att veta att det finns folk som bryr sig. Låt inte SUV ägarna skrämma er.

    Kommentar av Tom — oktober 25, 2007 @ 12:34 f m

  19. Bernt: Jag har ett juste jobb och rätt gott ställt. Skulle utan problem kunna skaffa mig en XC90 eller annan SUV. Men jag gör mitt statement genom att skaffa en gasbil.

    Jag tycker SUV:ar är äckliga. Jag tycker ni som kör runt i dem är egoistiska människor som struntar i alla andra, till och med era egna barn som måste ta hand om skiten när de blir vuxna.

    Jag gnuggar förnöjt händerna varje gång indianerna pyst en bil. Argumenten från indianernas motståndare håller helt enkelt inte, utan ni måste ta till hot om våld, eller hitta på scenarier som det där att en läkare inte hinner till jobbet. Det håller helt enkelt inte:

    – Tar till våld gör bara den som saknar argument.

    – Det finns taxi för den som har bråttom.

    Era SUV:ar är helt enkelt egoistiska monster som visar att ni totalt saknar empati för andra, till och med för era egna barn.

    /33-årig höginkomsttagare

    Kommentar av Daniel — oktober 25, 2007 @ 9:00 f m

  20. Ja, vad säger man.
    Spännande att vissa individer anser sig stå över lagen och sabotera andra människors privata egendommar. Man tänker inte vidare långt när man börjar larva runt och lufta bilar, ligger på samma vandaliseringsnivå som att krossa rutorna eller spraya hela bilsidorna med klotter.

    Vad det handlar om är vilsna människor som inte har något vettigt för sig på fritiden och skyller på miljöförstöring när det i grund och botten handlar om en vilja att öka på spänningen i vardagen och en avundsjuka som bara kan häröra från vår gamla svenska jantelag.

    Lägg ner verksamheten och försök hitta på något vettigt att göra istället. Ett bra tips kan vara att växa upp till att börja med.

    /Johan Lindström

    Kommentar av Johan — oktober 25, 2007 @ 10:01 f m

  21. Tror jag ska skaffa mig en rikitg suv. Ingen plutt som xc90:an

    Mer typ en HUMMER, där kan vi snacka bil

    Kommentar av allanballan — oktober 25, 2007 @ 2:58 e m

  22. Till Johan

    Man skall kanske ta det lite lugnt med ordvalet. Att öppna en ventil och sätta dit den igen kan väl knappast kallas vare sig vandalism eller sabotage. Man gör ju ingen åverkan på bilen. Däremot gör SUV-ägare en betydligt större åverkan på den miljö vi ALLA har att dela på, där kan man möjligtvis tala om sabotage.
    Hur kan du påstå att det är vilsna människor som pyser bilar, jag tror det är mycket upplysta och väl genomtänkta människor som engarerar sig för någonting, det har knappast med avundsjuka och jantelag att göra (ett par andefattiga argument som SUV ägare ofta tar till). Däremot tycks du ha noll koll på den omvärld du lever i, försök att tänka till och försök förstå att du lever inte i din egen lilla värld, kankse dags för dej att mogna
    bynke

    Kommentar av bynke — oktober 25, 2007 @ 9:39 e m

  23. Herr/Fru bynke

    Visst gör det åverkan på bilen. Hur bra tror du däcket trivs med att stå på fälgarna utan luft emellan? Du tror inte att fälgarna skär in i korden på däcken? Smart tänkt Einstein…

    Jag har själv en pickup som jag använder i jobbet, altså är jag en miljöbov, även om det är en diesel som drar ca 0,6 L/mil, men det har ni ingen aning om, ni ser bara en stor bil som ni inte tycker passar in i eran världsbild. För mig är den ett arbetsredskap, och jag har ingen lust att få den förstörd av oupplysta människor som tror sig rädda världen, det enda som kommer hända är att jag rimger assistanskåren som kommer med sin ÄNNU större bil och bogserar bilen till närmsta däckfirma där jag tvingas köpa 4 nya däck för ca 3000 kr styck (för jag kommer inte riskera säkerheten genom att bara blåsa upp ett eventuellt trasigt däck och rulla vidare på det). Tack för det…

    Kom inte och börja gnälla om at ni inte pyser företagsbilar eller utryckningsfordon osv osv, de skitar ner miljön lika mycket, och ger ni er inte på dom så är ni bara larvigt inkonsekventa och påvisar ännu en gång att ni bara är ute efter privatpersoner som i erat tycke har fel fordon.

    Ni är bara förvirrade själar utan vettig fritidsysselsättning.

    /Johan

    Kommentar av Johan — oktober 26, 2007 @ 7:12 f m

  24. Förövrigt kör jag en Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi privat av den enkla anledningen att jag trivs med den. Den drar 0,73L/mil, altså mindre än vilken volvokombi som helst. Vad gör den till ”legitimt” mål för era pubertala metoder???

    Kommentar av Johan — oktober 26, 2007 @ 8:30 f m

  25. Bynke, för att inte nämna alla andra saker som släpper ut MYCKET mer avgaser än en SUV som ni väljer att inte punktera av vissa orsaker. T.ex. att ni inte är avundsjuka på någon med en sketen SAAB från 83? Sluta larva er nu, stockholms SUVs påverkar miljön så larvigt lite i jämförelse med t.ex. flygplan att eran lilla kamp är totalt värdelös på det stora hela. Men det är så pass svårt/höga straff på att göra något mot flygplan och det vill ni väl inte? Ni vill ju bara sabotera i det dolda utan att någon ska få reda på det.

    F.ö är det sjukt omoget av er att plocka bort precis alla kommentarer jag skrivit. Snorungar som inte ens kan ta en diskussion

    Kommentar av David Jonsson — oktober 26, 2007 @ 11:57 f m

  26. ska bara börja med att säja att jag stödjer indianerna helhjärtat, är ingen aktivist pga att jag bor på landsbygden utan kollektivtrafik.men suvar finns det så det räcker till tyvärr. men iaf..dom flesta av suvägarna som anfaller på den här sidan verkar ha som argument att det inte är olagligt att köra suv..fast dom flesta håller nog med om att det är moraliskt förkastligt. hur skulle alla suvägare ställa sig om det blev olagligt att köra nöjesköra suv (alltså bara använda den som arbetsbil)?

    Kommentar av landsortsbo — oktober 26, 2007 @ 12:19 e m

  27. landsortsbo.

    Du kanske skuklle läsa vad andra skriver innnan du slänger ur dig kommentarer som denna.

    Återigen, vad är det som gör min Santa Fe mer miljöfarlig än en volvokombi? Kom igen nu, hela er trovärdighet ligger i svaret. Vad är det som är morlaiskt förkastligt att köra en modern och bränslesnål bil?
    Ah, justja, Jantelagen var det ja…

    Kommentar av Johan — oktober 26, 2007 @ 12:42 e m

  28. Till dej Johan.
    Jag vet ärligt inte vad Jantelagen och avundsjuka har med dessa debatter att göra. Bara för att vissa(kanske du) är så prestigefyllda och bara tänker på det yttre, behöver ju inte betyda att ALLA tänker så. Skall berätta för dej att jag för ett par år sedan vann en VOLVO CX 90 på ett lotteri, men jag hämtade aldrig ut den !
    Jag skulle skämmas ögonen ur mej om jag körde ett sådant fordon.
    Hur skulle det vara om vi vände på steken och tänkte oss att sveriges bilpark bestod till 90% av SUVar(dessa förträffliga bilar enligt vissa). Hur skulle det se ut i tätortena, där det redan är trångt och ont om parkeringsplatser. Det skulle bli ännu mera trängsel och svårt att ta sig fram. 10 stadsjeepar tar ju mer plats än 10 WV Polo. Se däremot på fransmän och italienare, där har man förnuft och ett mer rationellt tänkande. Där tar man sig lätt och smidigt fram i storstäderna i sina småbilar. Men här i Sverige är det så viktigt med prestige så här duger det inte med en liten smidig bil. Jag talar nu om stadstrafik och jag kan inte hitta ett enda bra argument för en SUV, mer än att man vill synas…
    bynke

    Kommentar av bynke — oktober 26, 2007 @ 10:35 e m

  29. Till Johan:

    Du vet väl själv hur mycket din stadsjeep drar, men 0,73 l/mil är Hyundais uppgift som de mätt upp på sitt lab. Enligt biltidningen ”Teknikens värld” så drar de två Hyundai Santa Fe modell de har testat 1,87 resp 1,14 l/mil det är 76% resp 37% över Hyundais uppgifter…

    Om vi mot bättre vetande skulle tro att din stadsjeep verkligen drar 0,73 l/mil så motsvarar det CO2 utsläpp på 191 g/km. Du påstår att dina utsläpp är ”mindre än vilken volvokombi som helst”.

    Om vi tittar på Volvos kombimodeller med antagandet att deras förbrukningssiffror stämmer så hittar jag följande:
    Volvo V50 1.6D 132 g/km
    Volvo V50 2.0D 153 g/km
    Volvo V50 D5 166 g/km
    Volvo V50 1.6 171 g/km
    Volvo V50 1.8 174 g/km
    Volvo V50 1.8F 177 g/km
    Volvo V50 2.0 177 g/km
    Volvo V70 2.4D 179 g/km

    Jämfört med 191 g/km verkar dessa Volvokombimodeller inte så illa. Jämför man med bilindustins frivilliga mål för år 2008 på 140 g/km är de ju inte så mycket att skryta med men dina 191 g/km är ju hela 36% över målet!

    Tittar man på utsläppen av kväveoxid så hittar man något annat tankeväckande. Gränsvärdet för ”vanliga” personbilar är 0,25 g/km. Men eftersom din stadsjeep är så tung så tillåts den släppa ut ännu mer, vilket den också gör, hela 0,315 g/km! Alla volvos kombimodeller klarar 0,25 g/km, det är bara (inte helt oväntat) stadsjeepen XC 90 som inte klarar gränsen.

    Alla stora städer i Sverige överskider gränsvärdena för kväveoxider på de mest trafikerade gatorna, med tanke på detta så är det ju inte så lyckat med stadsjeepar i dessa städer.

    Så kom igen med något hållbart argument för stadsjeepen, det där med volvokombin var ju inte så genomtänkt.

    Kommentar av Lucas Carlsson — oktober 28, 2007 @ 3:32 e m

  30. Det är inte bilismen och flyget som är värst, utan industrin och jordbruket.
    Borde inte ni asfaltsindianer satsa på att minska utsläpp från svenska industrin samt jordbruket istället för att fokusera på 2% av Sveriges bilpark SUV:arna samtidigt som gamla bilar drar lika mycket men de är ju ingen avundsjuk på.

    191 g/km är relativt lågt med tanke på storleken på bilen och dess kapacitet.
    V50:en drar mindre men har också mindre utrymme samt mindre praktisk funktion som markfrigång och dragkraft när man drar båten på släpp m.m.

    För övrigt så motsvarar Sveriges totala CO2-utsläpp/år 0,2% av världens totala.
    Då riktar ni in er på 2% av Sveriges bilpark som står för 20% av Sveriges totala utsläpp.
    Sveriges utsläpp totalt är cirka 60 miljoner ton/år, bilsmen står för 20%=12 miljoner ton.
    SUV:arna står för 2% av 12 miloner ton=0,24 miljoner ton.
    Vilket är 0,4%=4 promille av Sveriges totala utsläpp/år.
    Samtidigt så köper vi kolkraftsel från Tyskland när vi istället skulle kunna vara självförsörjande angående el med vattenkraft och kärnkraft och vindkraft m.m.

    Kommentar av Kalle kula — oktober 30, 2007 @ 2:36 e m

  31. Kalle kula.
    Men kärnkraft är ju jättefarligt och måste läggas ner, och vattenkraft stör ju fisken, vindkraften är heller inte bra om någon fågel skulle flyga in i det. Nej, då föredrar våra kära indianer den gamla hederliga kolkraften, den släpper ju inte ut över sverige iallafall 😉

    Kommentar av Lakrits — oktober 31, 2007 @ 7:43 f m

  32. Jag gick på Rörstrandsgatan idag och såg att indianerna varit framme igen. Jag bara funderar om det är så smart att lufta däcken på bilar. Kalla mig korkad, men är det inte så att det måste komma en ännu större bil och ta hand om de luftade bilarna? Och sedan åker de iväg i alla fall. Och en annan sak – jag vet inte om det är så men borde det inte vara så att indianerna luftade gamla volobilar och sånt på landet istället. Det är ju de som kör bil mest.

    Kommentar av Stefan — oktober 31, 2007 @ 3:48 e m

  33. Jag kan vä förtydliga att Sverige bilpark står för 0,2% av de globala CO2 utsläppen/år och Sveriges totala utsläpp/år är 1% av den globala totalen.

    Till Lakrits:
    Du har så rätt, vi har ju haft forskningsförbud angående kärnkraften sedan 1980, tänk om vi istället hade utvecklat kärnkraften de senaste 25 åren och byggt ett eller flera nya kärnkraftverk med den senaste tekniken som Finland gör.
    Vindkraftverken täcker upp cirka 1% av Sveriges elbehov så de kan ju nästan kvitta dessutom är det mycket dyrt att producera el med vindkraftverk och det blåser ju inte ständigt, det samma gäller ju solpaneler i norden inte så effektivt med våra soltimmar den mörka delen av året.

    Vattenkraft och kärnkraft är ju det vi har idag men förhoppningsvis så kommer det nya tekniska lösningar i framtiden.

    Kommentar av Kalle kula — oktober 31, 2007 @ 5:20 e m

  34. Respekt til indianerne. Ansvarlige mennesker i Danmark støtter jeres aktioner. At enkelte bilister har en destruktivt kort horisont og tilmed truer med vold og drab burde ikke give anledning til andet end hovedrysten over deres manglende sans for proportioner.

    Kommentar av Alex — oktober 31, 2007 @ 11:03 e m

  35. Godt gaaet!!

    Lad jer ikke skraemme af en flok borgerdyr med doedstrusler. Der er ikke noget et baseballbat ikke kan klare 😉

    Kommentar av resist — november 1, 2007 @ 12:47 f m

  36. Tjenare fra Oslo

    Til jer SUV-fanatikere: Ser ni inte at SUVen er et symbol på de holdninger som ødelegger vår planet? Og er ni verklegen villiga til at døda et menneske bare for 12000 kr?

    Sinnsyka fanatikere.

    Kommentar av Fra Norge — november 1, 2007 @ 9:46 f m

  37. hej her er en hilsen fra danmark.
    det er et rigtigt godt initiativ og jeg ville ønske vi havde det på samme måde i danmark og havde indianere til at pifte amerikaner biler.
    fortsät med jeres gode initiativ det er godt lad jer ikke true eller blive bange.
    ungdomshuset 69

    _________________________________________________
    hello svedish people here is a message from denmark.
    i think that it is great that you are saying no to polusion but instead are rocking on no matter what.
    dont let this guy make you stop keep up doing the great work i would wish we had the saa´me in denmark

    UNGERN’ BLIR’

    dont be scared in the end you will win

    Trotskijj

    Kommentar av Peter Autonom DK — november 1, 2007 @ 11:11 f m

  38. Till Kalle Kula

    Det stämmer att bilismen står för ca 20% av Sveriges inhemska utsläpp av växthusgaser.

    Den inrikes transportsektorn står för ca 30% (dvs bilismen står för ca 66% av transportsektorns utsläpp), Industrin står för ca 25%, El och fjärrvärmeproduktion ca 13%, jordbruk ca 12%, bostäder och service ca 9%, övrig energi (raffinaderier, militär mm) ca 6% och övrigt ca 5%.

    De senaste rönen pekar på att Sverige behöver minska utsläppen med 80-90% till år 2050, där man som delmål har 30% minskning till år 2020.

    Dvs om tolv år ska utsläppen ha minskat med motsvarande hela den inrikes transportsektorn. Det är givetvis inte möjligt att göra hela minskningen inom denna sektor, men eftersom bilismen står för en så stor andel av utsläppen så måste givetvis en stor del av minskningen ske här. Det är med tanke på detta rätt ointressant att det ”bara” finns ca 100.000 stadsjeepar på våra vägar, de är helt enkelt orimligt ineffektiva ur klimatsynpunkt och har ingen plats i ett framtida transportsystem. Det rimliga är ju att börja göra sig av med de minst effektiva fordonen först. Visst finns det 20 år gamla bilar som i vissa fall är sämre än vissa nya stadsjeepar, men dessa fordon kommer att falla för åldersstrecket inom en snar framtid och deras ägare är oftast inte så resursstarka och kan troligen ofta ganska enkelt kunna lockas över till kollektivtrafiken. Stadsjeeparna däremot är oftast yngre än 5 år och deras ägare är oftast betydligt resursstarkare och svårare att nå med kollektivtrafikssatsningar. För att nå fram till målen måste dock den totala biltrafiken minska, bilarna måste bli betydligt effektivare och denna omställning måste ske genast. Det finns helt enkelt inget utrymme för ineffektiva fordon, det gäller även Volvo V70, Saab 9-5, Audi A6 eller BMWs 5 serie och deras mindre syskon.

    Snacket om att stadsjeeparna utgör en liten del av bilparken håller inte, det samma kan sägas om varje enskild bil, det är transorteffektiviteten som måste höjas. Dessutom utgör stadsjeepen en onödig trafiksäkerhetsrisk och när det gäller dieselvarianterna onödigt höga utsläpp av lokala luftföroreningar (främst kväveoxider).

    Det blir en hopplös pedagogisk uppgift att sänkta de totala utsläppen om inte de värsta avarterna försvinner först. Det lär ju inte transporteras mer än marginellt fler människor i genomsnitt i stadsjeeparna än i småbilarna.

    Kommentar av Lucas Carlsson — november 3, 2007 @ 11:11 e m

  39. Men lilla Lucas.
    Ineffektiva fordon torde väl isåfall vara sådana fordon som inte går att lasta mer än en shoppingpåse i, eller fordon som bara tar föraren och max en passagerare? Det är ju dom som kan ta bussen istället.

    Ett effektivt fordon torde väl ändå vara ett fordon som man kan använda i tjänsten (finns mycket gott om yrken som kräver fordonstransporter). Börja med att förstöra de bilar som inte används till annat än att just transportera enstaka individer, det är DE som lika gärna kan ta bussen. Inte en hantverkare som behöver släpa med sig en massa utrustning för att kunna utföra sitt jobb…

    Förövrigt, dina siffror är inte direkt sanningsenliga. Du har mycket dåliga källor. Försök hitta några oberoende nästa gång.

    Kommentar av Lakrits — november 6, 2007 @ 8:02 f m

  40. Mina uppgifter kommer från rapporten ”Kontrollstation 2008” som författats av Naturvårdsverket och Energimyndigheten. Uppgifterna gäller år 2005, om du har mer aktuella uppgifter från mer tillförlitliga källor så får du gärna delge mig.

    Visst är det så att det finns vissa fall då en större bil verkligen behövs, men de flesta som pendlar till jobbet eller tar en tripp till köpcentert, transporter just bara EN person och EN eller ett par kassar. Till detta ändamål behöver man inte en två-tons bil, ofta behöver man inte någon bil alls. En bil med terrängkörningsförmåga behöver man i princip aldrig (det är till och med förbjudet att köra vid sidan av vägen). Nyttan av att ha en bil som kan köras över 200 km/h är i princip noll.

    Om man tittar på Sveriges vanligaste stadsjeep Volvo XC90 så lär endast ett fåtal av dessa användas av hantverkare och i dessa fall hade säkert en liten pickup fungerat bättre.

    Kommentar av Lucas Carlsson — november 6, 2007 @ 7:01 e m

  41. Men lille lakritzponken.
    Visst det är det efektivt med bilar som tar flera passagerare. Men hur ofta ser man en SUV som transporterar mer än 1 eller högst 2 personer. De här bilarna används ineffektivt eftersom de ofta nyttjas på fel sätt. De är ju konstruerade för att användas för helt andra ändamål, i dålig terräng, eller på dåliga vägar. Men tyvärr ser man dem oftast rulla omkring på väldigt fina asfalterade vägar, oftast i städer. Detta om något är väl ineffektivt, dåligt utnyttjande av bilens kapacitet. Eller brukar du gå omkring med stora vinterpjäxor på badstranden, knäpper du en mygga med ett mausergevär ? Skaffa ett fordon som passar för ändmålet

    bynke

    Kommentar av bynke — november 6, 2007 @ 10:02 e m

  42. Det er kanskje ikke så rart at dere ser SUVer kun i byene. Vi som eier SUVer vet at de brukes. Jeg bruker min i skogdrift, har vinsj på den og trekker ut ved og brensle med den. Men jeg tror kanskje at jeg skal kjøpe en bil til. En liten en i byen og stor SUV ellers. Det er jo jævla dårlig miljøpolitikk siden det å bygge biler slipper ut svært mye miljøgasser. Men jeg sparer dekkene mine.

    Kommentar av Andrew — november 7, 2007 @ 7:47 e m

  43. Bynkeponken.
    Har du gått fram till alla ägare av dessa fordon och frågat varför de har just en SUV?

    Du kanske ska sluta ha sådana fördommar mot andra människor. Fast det är ju vad hela historien handlar om. NI har fördommar mot människor som kör SUVar, och därför anser ni er ha rätten att förstöra dessa fordon.

    Man måste altså äga minst en bil för var sorts terräng man ska köra i. En liten snål stadsbil, en SUV om man kör i terräng, en bekväm tysk komfortbil för långfärder (små stadsbilar är inte direkt byggda för motorvägsfarter) osv osv.

    OM det nu råkar vara så att man bara äger en SUV och anser sig ha det behovet, ska man då inte få bo i stan? Eller ens få hälsa på någon som bor i stan? Eller ens ha ett ärende som innebär att man måste åka till stan? Nej, för gör man det så kommer ett gäng puckade ungar och förstör dina däck. Och dom är för dumma för att inse att det de gör är fel…

    Kommentar av Lakrits — november 8, 2007 @ 7:45 e m

  44. Tack för att någon av era mindre begåvade kanske lite mer misslyckade talanger tog ut luften från min Lexus 400 hybrid som går på el under 30 och inte drar mer än 1.1 liter milen totalt (mindre än de flästa mellanklass och små bilar). Så att när jag var på väg till sjukhuset med min son så höll det på att bli katasrtofala konsekvenser!!!

    Detta hände igår på Norrtullsgatan i vasastan. (11/11)
    Händer det min son något pga att ni e opålästa så ska jag se till att att detta kommer bli en stark personlig vendetta!!!!

    Jade Maxe

    Kommentar av Jade Maxe — november 12, 2007 @ 10:50 f m

  45. Till Lakrits (och några andra):

    Your agrument is invalid.

    Du behöver ingen SUV bara för att du bor utanför staden. Min flickvän bor en halvtimme utanför stan och de har fan ingen stadsjeep. De har inte ens asfalterade vägar men de går bra i alla fall, och har gjort det i minst 20 år. Varför skulle det inte gå nu? Bilen har funnits längre än asfalten och hur bra var de första bilarna? INGEN behöver en SUV, så är det.

    Kommentar av Växjöindian — november 12, 2007 @ 11:31 f m

  46. Asså vad sncakr killen om? stödjer er! OM DET ÄR NÅGON SOM INTE HAR KOLL SÅ ÄR DET HAN!!!!!! Haha, hela min familj stödjer er:P Lägg inte av:)

    Kommentar av go indians — november 19, 2007 @ 10:01 e m


Kommentera

