Asfaltsdjungelns Indianer

Malmö pyste 32 | oktober 19, 2007

Nu har det hänt igen. Vi fortsätter att uppmärksamma folk i Malmö på vad som håller på att hända med vårt klimat. Buss, cykel och tåg är alltid bättre än att köra stadsjeep. Därför pyste vi 32 st bensinslukande stadsjeepar natten till den 18 oktober. Turen gick även denna gång till stadsjeepsägare som bor i Västra Hamnen och i Västra Innerstan. Samtliga bilar fick på framrutan ett flygblad där vi förklarar varför vi pyste deras däck.
Vänligen / Malmöstammen av Asfaltsdjungelns Indianer.
Vi kan kontaktas på malmoeindianer@yahoo.se.

In English:

It has happened again. Once more, we have drawn the attention of Malmö to what’s happening to our climate. Bus, bicycle and train are always better then driving SUVs. That’s why we deflated 32 fuel-guzzling SUVs on the night of October 18. As during earlier actions, SUVs were targeted in (the affluent areas of) Västra Hamnen and Västra Innerstan. This letter was left on the widescreen on all the cars, to explain why they were deflated.

Publicerat i Malmö, Pysningar

18 kommentarer »

  1. Tack ! Indianer
    Jag uppskattar verkligen era pysningar. Är själv malmöbo och är så innerligt trött på dessa jeepar i stadtrafiken. Ägarna är så nonchanlanta mot både miljön, medtrafikanter, cyklister och fotgärare. Jag tänker då på den större risken att bli påkörd av en SUV. Så det är helt rätt att bli utsatt för lite oförargliga pysningar.
    Jag sympatiserar verkligen med er indianer, myndigheterna gör ju absolut inget annat än pratar. Man skulle helt enkelt lagstifta mot SUVar i stadstrafik. I vissa fall är man väldigt snabb att stifta lagar

    TACK för pysningarna
    bynke

    Kommentar av bynke — oktober 19, 2007 @ 12:43 e m

  2. Min fråga är enkel. Varför sätter ni er inte i en ring runt Vattenfalls kontor och protesterar istället för att punka stadsjeepar?

    Hela Sverige, med allt från mopeder till inhemska kolkraftverk släpper ut 58 miljoner ton koldioxid per år, varav allt på gummihjul motsvarar ca: 1/3 del av detta utsläpp.

    Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland och Polen släpper ut över 60 miljoner ton koldioxid plus all annan skit som finns i brunkolsrök över norra Europa och södra Sverige.

    Om ni har något som helst miljöangagemang, så se till att halvera Vattenfalls utsläpp så motsvarar det alla bilar, bussar, lastbilar och era förhatliga SUVAR i hela Norden…

    Kommentar av Miljökämpe — oktober 19, 2007 @ 2:28 e m

  3. Hur vet ni att det inte är en hantverkares bil ni pyser ur ?

    Ni skriver att ni inte pyser ur deras oavsett storlek.
    Alla har inte stripning eller dekaler på bilen.

    Patetiska små människor är ni.

    Ska man uppmuntra folk att ta lagen i egna händer ?
    Vad kommer då hända i samhället tror ni ?
    Det ni gör bryter mot lagen och jag kör inte SUV kör en liten bil men tycker ändå det ni gör är fel.

    Kommentar av MR Y — oktober 19, 2007 @ 4:25 e m

  4. Den som kallar pysningar oförargliga kan ju läsa vad som hände i Karlstad idag. Jag säger inte att det har något samband med pysningarna i Karlstad, men detta kan hända när ett däck har tömts på luft.
    http://www.nwt.se/ArticlePages/200710/19/20071019100434_NWT109/20071019100434_NWT109.dbp.asp

    Kommentar av SM — oktober 19, 2007 @ 5:20 e m

  5. Jaha, Så råkade man då ut för dessa småglin.

    Själv ringde jag bärgningsbilen så nu står bilen (Volvo XC90) på verkstad, får tillbaka den efter helgen.
    Det roliga var att jag fick en lånebil av Volvo….En XC90…

    Tror ni verkligen på fullaste allvar att jag kommer att överväga att inte skaffa en Suv nästa gång jag ska byta bil bara för att ni gjorde mig detta.???

    Jag tycker nästan synd om er.

    Kommentar av Rasse — oktober 20, 2007 @ 9:35 f m

  6. Apropå bilarna som pystes i Västra hamnen, Malmö. Läste igår i sydsvenskan att det är stor risk att detta område kommer att ligga under vatten i framtiden om miljöförstöringen fortsätter. Förstår inte hur dessa jeepägare tänker(eller brist på tankar) de skyndar ju på sin egen förflyttning därifrån. Men det är klart, det är ju fräckt att ha en stadsjeep, speciellt när vägarna är så dåliga i Västra hamnen, fullt med stora stenar och jättehålor i vägen…. Och snart så översvämmas ju vägarna också. Och dåå är det ju så himla bra med en terrängbil… eller ???
    bynke

    Kommentar av bynke — oktober 20, 2007 @ 4:56 e m

  7. Till Rasse !

    Nästa gång du byter bil borde du tänka på din omgivning, dina medmänniskor, den miljö vi alla lever i. Och inte bara på dig själv…
    Så enkelt borde det vara, men det kanske är för svårt ???

    bynke

    Kommentar av bynke — oktober 20, 2007 @ 7:38 e m

  8. Till bynke.

    Jag kör den bil jag själv väljer att köra.
    Jag bor i det hus jag själv väljer att bo i.
    Jag äter den mat jag själv väljer att äta.
    Jag lever det liv som jag själv väljer att leva.

    INGEN ANNAN MÄNNISKA ska komma & säga till mig vad jag ska göra & inte göra.
    JAG LEVER INOM LAGBOKENS RAMAR.
    Det gör man inte om man ger sig på & vandaliserar andra människors egendom, då är man kriminell.
    Bli politiker istället och försök att påverka från det hållet, det lagliga hållet.

    JAG TROR PERSONLIGEN att detta hysteri med ”klimathotet” är väldigt uppblåst av några få människor, Temperaturen & klimatet har alltid varierat på den här planeten, men nu plötsligt har människan fått för sig att man ska styra över väder & vind.

    Så ser jag på saken & så kommer jag ALLTID att se på saken så länge jag lever.

    En rent hypotetisk fråga:
    Vad skulle du säga & göra om jag gick hem till din bostad mitt i natten & slog sönder alla fönster i din villa/lägenhet? Om jag skulle göra detta bara för att jag inte gillar din bostad… Vad skulle du tycka om det?

    Jag tycker FAKTISKT att man kan jämföra det med vad man gjort mot mig…

    Den dagen som det blir FÖRBJUDET enligt lagen att äga en SUV så ska jag skaffa en annan bil.

    Och så måste jag fråga en annan fråga till er ”Indianer”.
    Är ni inte rädda för att träffa på FEL bilägare?
    En bilägare som tar er på bar gärning.
    En bilägare som försvarar sin egendom.

    Hälsningar: Rasse 38

    Ps. Jag lär väl knappast inte få något svar på detta, min post lär väl raderas som många andras som inte har samma tycke som er… :/

    .

    Kommentar av Rasse — oktober 21, 2007 @ 12:18 e m

  9. Till Rasse

    Vill säja till dej att jag själv inte deltar i dessa dessa pys aktioner, är en vuxen man och känner inte dessa indianer personligen. Men jag känner sympati för deras aktioner. Jag vill mena att vi alla, du och jag lever TILLSAMMANS och samverkar på denna planet, vi påverkas av varandra på vilket sätt vi lever på. Jordens befolkning ökar hisnande snabbt. Jordens resurser skall vi alla dela på, och då måste vi kanske förändra vårt sätt att leva, och att välja en SUV tycker jag i detta perspektivet är ett helt galet val. Du kan förmodligen leva ditt liv lika bra med en mer bränslesnål bil och då drar man sitt lilla strå till stacken. Försök att vidga din horisont och lyft blicken !!

    Kommentar av bynke — oktober 21, 2007 @ 8:17 e m

  10. Till Rasse och Bynke.

    Jag sympatiserar definitivt inte med dessa småungar som i miljökämpandets namn tar lagen i egna händer och pyser vissa utvalda bilar, i det här fallet SUV. Vill man göra något vettigt och dessutom då kanske få fler anhängare så borde det vara att följa Miljökämpes förslag en bit upp i denna tråden. Lek med tanken att ni får bort alla stadsjeepar från gatorna och miljövinsten inte blir så stor ni hade hoppats på, vad gör ni då? Börjar pysa kombibilar? Fyradörrars bilar? Röda bilar?
    Att ni dessutom klappar er själv på axlarna och tycker ni är fantastiskt duktiga när ni smygande i skydd av mörkret uträttar era förlustelser och förstör andra människors egendom vittnar enbart om en dumhet som jag bara kan skaka på huvudet åt.
    Jag äger ingen SUV (jag har gjort), men oavsett vilket så tillhör jag den kategorin bilägare som enligt Rasse är ”FEL”. Pys min grannes bil och jag ska visa precis hur ”FEL” jag är…
    Och till sist, Byske…. du tycker det är rätt åt SUV-ägarna eftersom de är nonchalanta mot bl a cyklister och fotgängare… Finns det överhuvudtaget någon cyklist/fotgängare som INTE uppträder noncahalant i trafiken? Skulle kanske tänka på att inte kasta sten i glashus….

    Kommentar av Tomas - 48 — oktober 24, 2007 @ 8:15 f m

  11. Hej alla killar,
    det lär inte vara så mycket tjejer eller kvinnor inblandade i debatten…
    Vet ni – oberoende vad man äger för bil – är slående?
    Hur arrogant ni bemöter kritiken och hur arrogant och småaktigt ni beter er!!!
    Du – Rasse – som GÖR SOM DU FAN SJÄLV VILL – hur gammal är du?
    Har du verkligen inte ens nuddat vid tanke att du är en del av din omgivning och kanske i stort perspektiv, (som du förhoppningsvis upptäcker så där vid 80 års ålder,om man ska bedömma det nu från din kommentar…) – en del av lilla planeten jorden???
    Ett sätt att reagera är det sättet som indianerna har valt och står för, och överdriv inte de slår inte sönder din SUV – bara släpper luften…men de gör NÅT, skillnad från dig som bara ser dig själv i centrum och ge fanken i alla andra och deras åsikter.
    Visst kan du välja själv vad du vill, vilket hus du vill ha eller vilka jeans du köper -Visst kan man med flin köpa häftig matta, billig dessutom, som små barn i Indien har vävt. Bara för att DU VILL…
    men vet du vad?
    Då ska du också ta konsekvenserna av det!

    Men jämställa bilval och till exempel hus – ja, snacka om förenkling…
    Sälj din bil och för de pengarna kommer du säkert ha råd köpa en riktig miljöbil och dessutom sätta dig med stoltheten med dina barn (som du säkert inte har ännu) och vara nöjd.
    Du skulle kanske behöva släppa ut luften i dig själv och ditt sätt att vara och försöka se hur liten du faktiskt ÄR.
    Men detta är nog allt för djupa området för dig tyvärr.
    Jag önskar dig ändå Lycka till i ditt liv.

    OCH TILL INDIANERNA:
    TACK!!!!!!!!!!
    Underbart att hitta ett sätt som visar missnöje utan att faktiskt skada!!!Ni har mitt fullt stöd,
    Önskar mig att vara lite yngre och vara med…trots att generellt gillar jag inte aktivisternas sätt, som oftast medför skador…

    Småbarnsmamma med miljö Citoeng, so drar 5,4 l milen.trots 7 säten…

    PS Har ni hört talas om att även hantverkare kan klara sig utan dessa jeepar??!!Känner många sådana…

    Kommentar av Dagge — oktober 24, 2007 @ 9:08 e m

  12. Hej Rasse!

    Om du är den laglydiga medborgare som du påstår att du är, har jag ju inte så mycket att frukta, även om du skulle ta mig på bargärning. Men du kanske tycker det finns tillfällen då det ändå är okej att bryta mot lagen eller?

    Tack Dagge och Bynke för ert stöd.

    Kommentar av Malmö Pysen — oktober 26, 2007 @ 8:12 e m

  13. Mijökämpe, om du ordnar en blokad av Vattenfall lovar jag att komma.

    Vill du komma i kontakt med andra som redan kämpar mot Vattenfalls smutsiga kolkraft vill jag tipsa om den tyska miljöorganisationen Robin Wood

    http://www.umwelt.org/robin-wood/

    Sluta gnäll, organisera dig!

    Kommentar av Malmö Pysen — oktober 26, 2007 @ 8:46 e m

  14. Varför pyser man ut däcken på bara SUV:ar? Tycker personligen att de äldre bilarna gör större miljöpåverkan. Åtminstone de som är äldre än 1989 då det blev obligatoriskt med katalysator. Nu kan ju äldre bilar än 1989 ha katalysator så jag menar inte att man ska pysa precis alla bilar som är äldre och samma som att vissa SUV:ar faktiskt drar ganska lite bensin och har bra modern teknik för rening av avgaser.

    Kommentar av TH — oktober 26, 2007 @ 10:42 e m

  15. Dom är bara avundsjuka….Det har blivit en klassfråga!! Dom är säkert arbetslösa och går på Socialbidrag!! MVH en som åker 2.5 ton bil med V8!!

    Kommentar av Tom — oktober 27, 2007 @ 3:46 e m

  16. Hvornår kommer det til København?
    Vi venter spændt…

    Kommentar av BusMan — november 1, 2007 @ 3:36 f m

  17. Fascinerande hur folk som Rasse fortfarande tror sig veta bättre gällande växthusgasernas effekt än FN, WHO, IPCC, Al Gore, och i princip hela världens expertis.

    Man kan bara häpna inför den sanslösa jagfixeringen ”Jag äter, Jag kör, Jag bor, Jag lever det liv jag vill leva..” och den totala skygglappningen inför att det HAN gör skulle kunna påverka någon annan.

    Alla som frågar varför Indianerna gör detta och inte det, läs Svar på tal: https://asfaltsdjungelnsindianer.wordpress.com/svar-pa-tal/

    Kommentar av Olov Källgarn — november 5, 2007 @ 7:45 e m

  18. Det jag egentligen skulle skriva var att den Aftonbladetartikel ni hänvisar till angående E85 ju är full med felaktigheter. Den påstår att E85 är fantastiskt för miljön, vilket är väldigt omstritt.

    Det är en vettig länk för att den är lättläst, men ni borde hitta en mer nyanserad och uppdaterad artikel som också är någorlunda lätt att ta till sig. Exempelvis denna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=610609

    Kommentar av Olov Källgarn — november 5, 2007 @ 7:50 e m


Kommentera

