Asfaltsdjungelns Indianer

Gröna bilister finns inte | oktober 9, 2007

Organisationen Gröna Bilister har återigen gett sig in i debatten om stadsjeepar – för att fördömma Asfaltsdjungelns Indianer. Senast i SR Kronoberg.

Först och främst bör det påpekas att Gröna Bilister aldrig kommer att kunna räkna sig som en del av den växande klimatrörelsen. De kommer inte ”från våra egna led”, som Sveriges Radio skriver. Inga bilister är gröna, inte ens med aldrig så goda intentioner. Möjligheterna för en miljövänlig privatbilism är obefintliga. Visst kan bilar köras på biogas, men biogas och andra miljövänliga drivmedel kan bara ersätta en bråkdel av dagens bilbränsle.

Men frågan är varför en lobbyorganisation som Gröna Bilister blir så rasande över att någon verkligen försöker begränsa användandet av de stadsjeepar som organisationen korrekt beskriver som vidriga. Varför sjunka till tomma argument om att det är ”ungdomsslynglar” som utför pysningarna (som om ungdomar hade mindre rätt än medelålders män att påverka samhället)? Varför är Gröna Bilisters Mattias Goldman mer upprörd över obefintligt lufttryck i ett däck än det klimatkaos som stadsjeeparna bidrar till?

Vi tror vi har en aning. Provocerande aktioner som visar på stadsjeepsägarnas ansvar för den uppvärmning som nu hotar mänskligheten, visar också på alla bilägares ansvar. Låt gå för att vi i ett bilsamhälle inte kan kräva att alla ställer bilen (bara de onödiga stadsjeeparna), men i längden är detta ett ofrånkomligt krav, åtminstone i städer.

Gröna Bilisters fundament skakar när privatbilismen i sig ifrågasätts. Klart de blir förbannade.

Annonser

Publicerat i Allmänt

35 kommentarer »

  1. Varför pyser ni inte alla bilar då? Varför vänta?

    Kommentar av Karl — oktober 9, 2007 @ 12:46 e m

  2. Ni är så jävla bäst bara. Gröna Billister blundar för verkligheten och dom verkar inte fatta nånting om vad som håller på att hända om vi inte gör något radikalt. Glöm inte heller att om plug-ins och elbilar som använder runt en femtedels så mycket bränsle (elbilarna använder ju inge biobränsle alls) använder biogas eller 100% etanol…så ja då skulle nog bränslena lätt räcka till för sveriges bilpark.

    Kommentar av Hummerjägaren — oktober 9, 2007 @ 1:02 e m

  3. Om någon tror på ett ”klimatkaos” så varför snacka om etanol? Det förvärrar ju bara koldioxidutsläppen..? Och det var ett evinnerligt tjat om sveriges SUV:ar trots att deras utsläpp inte ens är mätbara i relation till andra länders ständigt ökande utsläpp. 0,000.000.000.000.1 procent eller ännu mindre. Stockholms förbränning av överbliven Biogas ger mångdubbelt större utsläpp…

    Kommentar av SM — oktober 9, 2007 @ 5:36 e m

  4. För att vara ”slynglar”, som en del beskyller er för att vara, har ni ovanligt tunga argument. Själv har jag passerat slyngelåldern för många decennier sen men vill ändå påstå att era pysningar egentligen känns ganska harmlösa. Pys på bara. Att tappa luften är ett ringa öde jämfört med att tappa sina livsförutsättningar.

    Kommentar av B — oktober 9, 2007 @ 8:55 e m

  5. Jag har inte fått något svar på min fråga ovan. Varför pyser ni inte alla bilar? Jag menar att det beror på att indianerna tror att alla SUVar är stora, dyra, bränsleslukande, och körs i onödan av rika medelålders män. Detta är en generalisering som bevisligen ligger långt ifrån sanningen. Detta eftersom ni t.ex. luftar hemtjänstens bilar, jourhavande veterinärers bilar och miljöbilar samt SUVar med små bränslesnåla motorer. Det är bl.a därför som så många blir upprörda när de får sina däck pysta. Om man nu inte är en rik medelålders man och kör sin lilla bränslesnåla SUV endast när man verkligen behöver det så känner man sig naturligtvis orättvist behandlad när man fått sina däck pysta. Så även om man bryr sig om miljön och anser att den är viktig får då asfaltsindianernas agerande ingen sympati. Indianernas agerande slår fel och handlar i grunden om avundsjuka och att indianerna anser sig ha rätt att straffa de de anser ha det bättre än andra. Hur många indianer åker inte bil själva någon gång? Vissa kanske till och med är ägare av en gammal miljöbov till bil. Gör något konstruktivt istället, debattera offentligt och kom med sakliga argument.

    Kommentar av Karl — oktober 10, 2007 @ 10:51 f m

  6. Karl, jag ska nu svara på din fråga. Jag tänker börja med att säga att jag absolut tror att de flesta indianerna åker bil vid vissa tillfällen på grund av att den kollektiva trafiken ännu inte motsvarar den efterfrågan som finns i vissa delar av Sverige. Att vissa indianer av misstag råkat pysa ett fåtal bilar som tillhör en jourhavande veterinär och hemtjänsten är ledsamt och jag antar att det är något de ångrar, samtidigt borde även något göras för att få Sveriges företag att välja miljöbilar.
    Personligen tror jag att anledningen till att inte pysa alla bilar är att stora delar av vårat samhälle idag inte är redo för att bilen helt ska försvinna (vilket den till slut kommer vara tvungen att göra) och det viktigaste just nu är att minska dom onödiga utsläppen.

    Kommentar av Olof Fröjd — oktober 10, 2007 @ 5:16 e m

  7. Men varför just Jeepar?! Många av dem drar ju inte mer än vanliga bilar(Ja, även nya). Vissa mindre.

    Hela idén är befängd men om ni ska göra det varför inte i så fall helt enkelt tömma bränsleslukande bilar istället för en viss sorts bil? Det blir som att sätta alla förortsbor i fängelse för att det finns fler bovar i förorterna istället för att helt enkelt sätta fast bovarna.

    Kommentar av klas persson — oktober 10, 2007 @ 7:04 e m

  8. Etanol. Bra idé. Som släpper ut mindre koldioxid kanske men som släpper ut livsfarliga gifter. Koldioxid är iaf naturligt även om den bidrar till uppvärmningen.

    Kommentar av klas persson — oktober 10, 2007 @ 7:06 e m

  9. Alla ni som klagar över andra länders utsläpp och inte era egna när ni sitter och fiser ut diesel och bensinavgaser från era SUVVar utan att bry sig det minsta: NI ÄR EN SKAM FÖR FRAMTIDENS GENERATIONER! Fattar ni inte att ni själva måste bli föregångare och visa vägen innan ni utalar er? Jävla rationalister är vad ni är. Ni framför era dumma jävla argument in i det sista så att ni kan fortsätta med diesel och bensin. Klimatterrorister är vad ni är! Tacka indianerna som försöker stoppa er! Dom har mitt fulla stöd!

    Kommentar av Hummerjägaren — oktober 10, 2007 @ 8:43 e m

  10. Till SUV-ägarna och ni andra som skrattar åt folk som vill göra skillnad här i världen:

    Fan vad många IDIOTER det finns i Sverige och i världen, särskilt på asfaltindianernas blog! Ni som tänker ”ja, men diesel är ju så billigt och så finns partikelfilter” är en jävla skam för samhället säger jag bara! Ni är som några jävla får som massmedia och oljebolagen leder vart dom än vill med sina myter och osanningar för att kunna fortsätta få oss att spy ut fossila koldioxidutsläpp. Om alla i världen tänker som er och inte tänker ge upp det tankesättet kan vi lika gärna bara lägga ner allt på en gång och förbereda för en värld á la Mad Max. FY FAN för er säger jag bara. Ni gör mig SÅ JÄVLA deprimerad, särskilt med tanke på att Irakkriget bara handlade om att säkra oljetillgångar för USA och medelsvensson inte verkar bry sig ett skit om det utan istället verkar stödja det. Korkade jävla AS säger jag bara om er. Ni borde fan få betala CO2-skatt som straff, era jävla planetmördare! Hör ni det, PLANETMÖRDARE är vad ni är!!! Konvertera SUV:en till biogas så blir iallafall jag nöjd! Sådär, nu har man fått ventilera en massa aggressioner för några år framåt 🙂

    Kommentar av Hummerjägaren — oktober 10, 2007 @ 9:08 e m

  11. Tack för ditt svar Olof. Jag håller med dig i en del av det du skriver. För det första, man borde absolut uppmuntra företag att välja mer miljövänliga bilar. Däremot åstadkomms det inte genom att pysa deras däck. Det hjälper inte att indianerna å ena sidan ber om ursäkt för att detta skett när man i nästa mening anser att även företagens fordon är onödiga. För det andra, Jag tror inte heller att vårt samhälle är redo för att bilen ska försvinna helt. Däremot är samhället redo för att alla gamla bensinslukande och miljöförstörande bilar ska försvinna. För det tredje, indianerna anser att kollektvtrafiken är tillräckligt utbyggd. Följande är utklippt från deras brev till SUV-ägare: Eftersom du bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik kommer du inte att ha några
    problem att ta dig dit du ska utan din stadsjeep.” Alltså kan alla åka kollektivt, rik som fattig. Att man inte har råd med en nyare miljöbil saknar alltså betydelse.

    Det råder delade meningar om vad som är onödiga utsläpp. Detta är viktigt att debattera, men ska vi i en demokrati låta en liten minoritet som ogillar rika medelålders män bestämma vad som är onödiga utsläpp? De får gärna föra sin talan på demokratisk väg och vi ska lyssna på dem men att föra fram sina åsikter genom att pysa oskyldiga (ja, de flesta är faktiskt oskyldiga) människors däck liknar mer terrorismens språk än demokratins.

    Att man inte pyser alla bilar beror på att pysningarna inte i första hand är en miljöfråga, det handlar istället om en protest mot konsumtionssamhället, marknadsekonomi och manssamhälle.

    Kommentar av Karl — oktober 10, 2007 @ 10:20 e m

  12. Hummerjägaren;

    Du säger att SUV.ägare borde få betala CO2-skatt?

    Om det är så att SUV:ar är stora tunga bilar som drar massor av bränsle (vilket somliga verkar tro), så kan jag glädja dig med att alla betalar CO2-skatt på sin bil efter vikt, plus att det ligger CO2-skatt på bensinen.

    Det är kanske huvudanledningen till att politikerna är så glada över koldioxid-debatten!

    Kommentar av SM — oktober 11, 2007 @ 9:32 f m

  13. Till hummerjägaren.

    Det är en skam för samhället att pysa däck för folk som man antar är rikare än andra och har ”fel” kön. Att dessutom göra det i miljöns namn är dubbel skam.

    Kommentar av Karl — oktober 11, 2007 @ 5:00 e m

  14. ”PLANETMÖRDARE”
    Okej, jag håller med om att vi borde titta på vad den extra kolen vi släpper ut gör för skillnad(men tänk på att det bara är en kortsiktig skillnad om du tänker planetmässigt). Och att vi tills vi vet bättre borde minska utsläppen. Men nu får du ge dig. Planetmördare? Tror du på allvar att planeten skulle dö av att vi eldar olja? Goddamn, skaffa lite insikt killen. Vi lever på en planet som krossar sig själv med ismassor och eldar sig själv med värmeböljor. Istider som skrapar bort allt i sin väg så att vi inte kan se om det funnits människor eller djur innan den for fram. Ökenväder i medelhavet. Vulkaner. Planeten dör inte. Men bli inte förbannad nu, jag håller med om att vi ska försöka ta det lugnt med utsläppen. Ser hellre lite mer koldioxid i luften än massa gifter. Okej? Skillnaden är knappast enorm, största kolutsläppen kommer från ruttnande djur och växter.

    Jag är mer orolig över utfiskning och tycker att folk som köper mycket fisk är idioter. Fiska själv för helvete liksom. Skulle vi jaga på samma vis som vi fiskar skulle folk bli vansinniga.
    Jag tror också att det faktum att vi importerar så mycket spannmål osv från andra länder är farligt då vi tar energi från andra världsdelar och använder den här. Vilket leder till övergödning av östersjön och utarmning av u-länder.

    Karl:
    ” Alltså kan alla åka kollektivt, rik som fattig. ”
    Naturligtvis. Men hur vet ni att inte den bilen ni pyser har ägare som oftast åker kollektivt? Har man familj är en bil ett måste ändå. Och då behövs också en stor bil, och jag lovar att den gamla klassikern Volvo Skåpbilar(gamla som nya) drar mer än de flesta jeeparna.

    ”Att man inte pyser alla bilar beror på att pysningarna inte i första hand är en miljöfråga, det handlar istället om en protest mot konsumtionssamhället, marknadsekonomi och manssamhälle.”
    Jaha, där kom det… Vilket jag gissade på när ni pyser miljövänliga bilar också. Hur vill ni ha det? Ska alla köra Trabant kanske;)

    Kommentar av Klas Persson — oktober 11, 2007 @ 5:59 e m

  15. “Att man inte pyser alla bilar beror på att pysningarna inte i första hand är en miljöfråga, det handlar istället om en protest mot konsumtionssamhället, marknadsekonomi och manssamhälle.”
    Förresten… Det borde indianeran vara tydliga med. Att ni även pyser miljövänliga bilar alltså och att det här inte har med miljön att göra. Jag tror att många tror att det är just miljön ni verkar för och inte att ni är emot marknadsekonomi och demokrati.
    Sedan vad manssamhälle har med just jeepar att göra har jag ingen aning om?!! Lost me there.

    Kommentar av Klas Persson — oktober 11, 2007 @ 6:15 e m

  16. Noterar att min tidigare kommentar i ärendet blev raderad av något skäl. Gällande er asfaltsfigurer…

    Jag vill bara kolla att ni drar ert eget strå till stacken vad avser växthuseffekt. Det är väl ingen av er som äter kött får jag förutsätta? Det är nämligen ett betydligt enklare sätt att minska växthuseffekten på. Logistik är onekligen det största skälet till växthusgaser men på andra plats är köttindustrin. Däremot är logistik något som till syvende och sist blir väldigt svårt att leva utan, medans kött är väldigt enkelt att klara sig utan. Så med handen på hjärtat, ni har väl inga köttätare som är om möjligt ännu dummare än SUV-ägarna i era led? Det vore ju hyckleri i kubik

    Kommentar av Fredrik — oktober 11, 2007 @ 7:57 e m

  17. vad kör ni för bilar då? inom en snar framtid vill jag se era bilar på dnena sida så ska vi se hur miljövänlia ni är.

    men det är ju klart ni har ju inte körkort då alla är emo 15åringar som inte har något bättre för er.

    Kommentar av ssssssssssssssss — oktober 11, 2007 @ 9:29 e m

  18. Är det inte så att SUV:ar även äventyrar andras liv onödigt mycket vid en ev. kollission t.ex.?

    Sen känns det ganska bakvänt att påpeka att en bil som är m0ngo-stor kan vara energisnålare än en liten bil. Om bilen är mindre/lättare/osv så drar den mindre, statistiskt. Förstås.

    Själv åker jag på magen.

    Kommentar av Mag nus — oktober 11, 2007 @ 10:38 e m

  19. Alla på listan är inte mongostor.

    Kommentar av Klas Persson — oktober 11, 2007 @ 11:06 e m

  20. Mag nus,

    Visst kan en SUV äventyra andras liv, men det är var länge sen jag hörde om en sån olycka. Då är träd och stenar utefter de svenska vägarna avsevärt farligare och skördar liv varje vecka.

    Hur mycket SUV:ar släpper ut i jämförelse med andra bilar, beror mer på hur den körs och framför allt hur mycket. Visst, en stor Range Rover med hästsläp drar mer än en liten miljöbil. Det är ingen som har försökt dölja, men det gäller alla stora tunga fordon.

    Men om du jämför Range Rovern som bara används på helgerna, med miljöbilar som tack vare att dom slipper trängselskatt och har fri parkering används dagligen, vilken tror du släpper ut mest koldioxid?

    Kommentar av SM — oktober 11, 2007 @ 11:40 e m

  21. SM, enligt de uppskattningar jag sett så är den globalt hållbara utsläppsnivån ungefär två ton per person. I Sverige ligger vi på ungefär sju ton, medan Kina ligger på ungefär fyra ton. Därför måste vi minska våra utsläpp med två tredjedelar innan vi kan tjafsa på någon annan.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_greenhouse_gas_emissions_per_capita

    Kommentar av Erik Sandblom — oktober 12, 2007 @ 12:59 f m

  22. Till Magnus.

    1. Diskussionen handlar inte i första hand om säkerhet. Men många SUVar konstrueras idag för att minimera skadorna på andra fordon och människor vid en kollision. Dessutom är inte alla SUVar ”mongo-stora”.

    2. Sambandet bilstorlek-bränsleförbrukning är inte linjärt. Det handlar inte bara om storlek. Men visst har den betydelse, men då framförallt motorns storlek. Alla SUVar har inte stora monstermotorer. Sedan är även tekniken i motorn av betydelse. Där har de flesta äldre bilar och även många små bilar inte mycket att komma med.

    Kommentar av Karl — oktober 12, 2007 @ 9:31 f m

  23. Man väljer väl själv vad man åker i för bil!!Alla har ju ett val att köpa den bil man vill och kan!Ska jag köpa en liten bil ifall jag krockar med en annan liten bil?? Skulle inte tro det!! Kommunist fasoner….

    Kommentar av Sam — oktober 13, 2007 @ 12:41 e m

  24. Rätt intressant företeelse indianerna ger prov på i denna tråd.

    Hur kan det komma sig att det alltid råder en benhård konkurrens när det handlar om extremistmänniskor? Ordet ”samarbete” verkar äckla och tesen ”tillsammans är vi starka” tycks aldrig ha fått fotfäste i dessa kretsar. Istället handlar det alltid om fraktioner och falanger som strider om makten. Allt som oftast läggs lika mycket krut på att hacka på varandra som att arbeta mot det ofta gemensamma målet (bara medlen är olika).

    Nåväl, jag tycker det är lika kul varje gång att se idioter gå lös på varandra med näbbar och klor. Fortsätt i samma stil så kanske några extra SUV:ar klarar sig från vandalisering inatt.

    Kommentar av jw — oktober 13, 2007 @ 2:42 e m

  25. Mag nus:

    Nja, det beror faktiskt vilka kollisioner vi talar om. Blir en oskyddad trafikant påkörd av en bil med hög front, exempelvis en SUV, blir skadorna vanligtvis mildare på grund av att fotgängaren inte kastas upp i luften och in i vindrutan som vid en kollision med en lägre bil. Talar vi om kollisioner mellan två bilar är läget givetvis ett annat. Problemet är då massa, höjd och hållfasthet. Spontant skulle jag dock välja en större och hårdare bil eftersom man alltid är sig själv närmast. Kalla mig gärna egoist om du vill, men jag tror ingen som köper en liten bil gör det som någon sorts solidaritetshandling med andra bilister.

    Jämförelsen mellan mongostor och liten bil i förbrukningsperspektivet gäller nog främst om du jämför bilar av samma årsmodell. Tar du däremot en ny, tung bil och jämför den med en liten, 10 år gammal blir statistiken en annan.

    Kommentar av jw — oktober 13, 2007 @ 3:04 e m

  26. Jag dör hellre själv, än lever med att mitt bilval kostade en människa eller kanske en familj livet.
    Kan du tänka dig hur det skulle kännas?
    Du går därifrån med en lätt hjärnskakning medan de du krockade med får skrapas loss från bilvraket av räddningspersonalen. Oigenkännliga människokroppar. Du skulle tvunget köra (stads)jeep.
    Låter det dramatiskt? Det händer.

    Kommentar av Otto — oktober 13, 2007 @ 11:49 e m

  27. Erik S,
    Om du tittar på uppställningen du länkade till så ser du att vi har relativt små utsläpp med tanke på vår produktion och vårt geografiska läge. Kina som nation släpper ju redan ut mest i världen, så ofantligt mycket mer än oss att alla jämförelser blir larviga. Och skulle vi minska våra utsläpp lika mycket som dom ökar sina, så blir vi tvungna att stänga och släcka ner hela landet inom en vecka.

    Man måste vara lite realistisk när man tittar på vad utsläppen blir per individ när förutsättningarna är så fundamentalt olika runtom i världen.

    Kommentar av SM — oktober 14, 2007 @ 1:49 f m

  28. Otto, var får du allt ifrån..? Svamp…?

    Kommentar av SM — oktober 15, 2007 @ 10:44 f m

  29. Till Klas Persson.

    Karl:
    ” Alltså kan alla åka kollektivt, rik som fattig. ”
    Naturligtvis. Men hur vet ni att inte den bilen ni pyser har ägare som oftast åker kollektivt? Har man familj är en bil ett måste ändå. Och då behövs också en stor bil, och jag lovar att den gamla klassikern Volvo Skåpbilar(gamla som nya) drar mer än de flesta jeeparna.

    Svar: håller med dig.

    “Att man inte pyser alla bilar beror på att pysningarna inte i första hand är en miljöfråga, det handlar istället om en protest mot konsumtionssamhället, marknadsekonomi och manssamhälle.”
    Jaha, där kom det… Vilket jag gissade på när ni pyser miljövänliga bilar också. Hur vill ni ha det? Ska alla köra Trabant kanske;)

    Svar: bra, du har förstått poängen.

    “Att man inte pyser alla bilar beror på att pysningarna inte i första hand är en miljöfråga, det handlar istället om en protest mot konsumtionssamhället, marknadsekonomi och manssamhälle.”
    Förresten… Det borde indianeran vara tydliga med. Att ni även pyser miljövänliga bilar alltså och att det här inte har med miljön att göra. Jag tror att många tror att det är just miljön ni verkar för och inte att ni är emot marknadsekonomi och demokrati.

    Svar: håller med dig.

    ”Sedan vad manssamhälle har med just jeepar att göra har jag ingen aning om?!! Lost me there”.

    Svar: enligt de inlägg man kan se på denna och andra sidor anser många att SUVar är penisförlängare för rika medelålders män. Dessutom menar en del att medelålders vita män står för en oproportionerligt stor del av världens koldioxidutsläpp. Detta tar indianerna som argument för att ge sig på SUVar. Som du säkert förstår så är sanningen inte riktigt så enkel som indianerna vill ha den till.

    Kommentar av Karl — oktober 16, 2007 @ 9:12 f m

  30. SM, självklart är utsläpp per kapita det enda riktiga måttet. Visst släpper kineserna alla tillsammans ut mer än alla svenskar. Men det är som att säga att en buss med 20 passagerare släpper ut mer än en bil med ensam passagerare. Det är inte bussresenärerna som ska bättra sig, det är bilisten.

    Bussen är som Kina, bilen är som Sverige. Bussen är större men renare ändå.

    Kommentar av Erik Sandblom — oktober 16, 2007 @ 9:49 e m

  31. Erik, visst kan man säga som du, men i så fall kan du jämföra med en afrikansk by där 200 invånare aldrig åker buss så släpper din buss ut 10 gånger mer per individ.

    Men man måste väga in att olika samhällen har olika förutsättningar och i delar av Afrika leder skogsskövlingarna till att varje individ släpper ut upp till 10 gånger mer än varje svensk.

    Nedhuggningen av tropiska regnskogar orsakar varje år 20 procent av alla CO2-utsläpp jämfört med hela världens transportsektor som är 14 procent.

    Det mest tokiga är att regnskogar skövlas för att sedan framställa etanol och biodiesel när man samtidigt rubbar hela klimatbalansen som regnskogarna bidrar till. Stormar, torka och översvämningar är resultatet…

    Kommentar av SM — oktober 17, 2007 @ 12:31 e m

  32. jämförelsen man måste göra om man inte tycker att det är ok att flertalet miljarder människor på jorden ska hållas i extrem fattigdom för att vi i västvärlden ska kunna fortsätta vår livsstil med förbränningsmotorer och långa flygresor.
    Det är ju lite ironiskt när åkrarna i Bangladesh svämmar över när landet i helt står för någon 1/10 % av världens utsläpp.

    Kommentar av Putte — oktober 18, 2007 @ 1:19 e m

  33. SM, vi tycks vara överens om att Sverige är en värre miljöbov än Kina, eftersom våra utsläpp är dubbelt så stora per person.

    Den hållbara nivån på utsläpp är två ton per person och år, så både vi och Kina måste minska kraftigt. Men vi måste minska ännu mer än vad Kina måste.

    Kommentar av Erik Sandblom — oktober 18, 2007 @ 8:20 e m

  34. Ja, snyft snyft, Otto

    Om alternativet till en lättare hjärnskakning är att även jag och min familj dör i kollisionen på grund av att jag valt att köra Nissan Micra är valet enkelt. Om du påstår dig resonera annorlunda är du antingen en hycklare av rang eller så har du inte skaffat barn ännu.

    Kommentar av jw — oktober 20, 2007 @ 1:23 f m

  35. ”Nedhuggningen av tropiska regnskogar orsakar varje år 20 procent av alla CO2-utsläpp jämfört med hela världens transportsektor som är 14 procent.”

    sm rätta mej om jag har fel men har asfaltsindianerna någonsin visat stöd mot tobaksodling eller skogsskövling?

    att man tar kamp mot en miljöfara och inriktar sej på bara den betyder INTE att man stöder/accepterar nån annan fara!!

    Kommentar av humandemokraten — oktober 22, 2007 @ 4:34 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: