Asfaltsdjungelns Indianer

45 suvar desarmerade i Falun | oktober 7, 2007

Natten mellan 6:e och 7:e oktober pyste Faluindianerna 45 stadsjeepar i stadsdelarna Villastaden, Lustig Knopp, Britsarvet, Bojsenburg, Östanfors, Gamla Herrgården, Stennäset, Elsborg och Centrum.

Kvällen avslutades med att vi totalt desarmerade en ökänd Hummer. Vi tog också en bild där vi satte en skylt på Hummern med texten: ”Har du en Hummer, din dummer?”. Givetvis tog vi ned den efter fotot, då den skulle kunna upplevas som kränkande.

Fridens!

Falustammen

// asfaltsdjungelnsindianerfalun@hotmail.com

In English:

In the night between October 6 and 7, the Indians of the Concrete Jungle of Falun deflated 45 suv:s in the neighbourhoods of Villastaden, Lustig Knopp, Britsarvet, Bojsenburg, Östanfors, Gamla Herrgården, Stennäset, Elsborg and Centrum. The night ended with a complete disarmament of one of the infamous Hummer-vehicles. We took a picture of it with a sign reading: ”Have you got a Hummer, stupid?” (a rhyme in Swedish). Of couse, we took down the sign afterwards, since it might be interpreted as humiliating.

Peace!

The tribe of Falun

(Falun is Sweden’s 26th biggest town, with some 40 000 residents.)

Publicerat i Falun, In English, Pysningar

31 kommentarer »

  1. Hej!
    Beklagar att ni inte kommer att få några vidare sympatier.
    Det är fegt och barnsligt att genomföra aktioner där ni varken vågar visa vilka ni är eller ta en verklig debatt om hållbar utveckling.

    Jag uppfattar er som förvirrade och med ett mycket dunkelt logiskt tänkande som tyvärr leder till att kasta en skugga över andra lovvärda miljöinitiativ.

    Vi har haft en debatt över middagsbordet när våra snart vuxna barn besökte oss och vår dotter beslutade sig för att lämna miljöpartiet då hon inte vill förknippas med några miljö anarkister.

    Min hållning är att ni sannolikt gör betydligt större och nyttigare saker för miljön om ni går ut och sprider kunskap och fakta.
    Utan människors sammarbete är moder jord ännu mer illa ute och tyvärr späder era metoder bara på motsättningar och är inte ett dugg konstruktiva.

    Se på organisationer som vinner respekt och har verklig påverkan såsom Greenpeace- De har genomtänkta aktioner som de vågar stå för till skillnad mot er.
    Kristian

    Kommentar av Kristian — oktober 7, 2007 @ 7:51 e m

  2. Jag lägger mig inte i vilka syften ni har med edra kampanjer. Men det är uppenbart att vissa lässvårigheter finns. Min tjänstebil (Toyota Landcruiser) stod parkerad utanför min bostad (då jag hade jouren den aktuella natten). Klockan 04:45 piper min personsökare och jag skall ge mig ut 3 mil till en gård utanför Falun.
    Normalt kalvar kor utan komplikationer. Men i detta fallet blev det akut och jag tillbringa 45 dyrbara minuter att skifta hjul efter två har punkterats (sten satt i ventilerna).
    Bilen är grön/vit och på sidan står det ”VETERINÄR-JOUR” med reflexbokstäver. På vindrutan finner jag en lapp som talar om att det är minsann mitt fel att min bil står punkterad. Minst sagt skamligt! Ni borde ställa som krav att läskunnighet är det minsta kravet ni borde ställa på edra medarbetare. Ärligt talat jag förstod inte syftet.

    Kommentar av Carl — oktober 7, 2007 @ 8:15 e m

  3. HUMMERN ÄR MIN KOMPIS HUMMER LÅT DEN VA ! FYFAN det här var lågt. ni tror inte att dom bara 1fyller i luft sen åker igen ? asså

    Kommentar av anonym26 — oktober 7, 2007 @ 8:44 e m

  4. Stockholmsindianerna skulle få lova kämpa en hel del för att komma upp i så många SUVar per capita under en natt… 😛 va blir det typ 1500..

    Kommentar av Micke — oktober 7, 2007 @ 8:47 e m

  5. U N D E R B A R T. Ni sätter hopp för framtiden, vet ni det? Och humrarna är som ett hån mot alla oss miljökämpar, skitbra slogan som ni använde 🙂 Om jag bodde i falun hade jag inte tvekat en endaste sekund om jag fick chansen att delta.

    Kommentar av Hummerjägaren — oktober 7, 2007 @ 9:06 e m

  6. Ni borde översatt på engelska till ”Do you have a Hummer, Dumber?” Det skulle rimma 🙂

    Kommentar av Hummerjägaren — oktober 7, 2007 @ 9:16 e m

  7. Eftersom att ni är dumma i huvudet har ni väl inte tänkt på att bilarna blir ruskigt trafikfarliga då risken för en däckexplotion är hög på dom suvarna ni ”luftat”. Det blir jävligt svårt att styra bilen om detta sker och jag oppas innerligt att bilen i så fall frontar en asfaltsindian och inte ett litet barn eller annan oskyldig trafikant.

    Vidare så har ni väl inte heller tänkt på resultatet av en inattraktiv bil endast blir ett lägre värde vilket leder till att dom som inte har råd med bättre kommer tvingas köra dessa bilar. Och dom skonas ju av er. Utsläppsmässigt blir resultatet noll.

    Det är ju helt jävla strålande! Grattis!

    Kommentar av Pys en indian! — oktober 7, 2007 @ 9:32 e m

  8. Det enda dom här vill är att få uppmärksamhet, precis som fotbollshuliganer och klottrare. Samtidigt vill dom vara anonyma, vilket inte lär bli långvarigt. Dom bryr sig inte ett dugg om miljön eller om en bil sedan skulle krascha pga skadat däck. Dom har nu luftat ett flertal miljöbilar, hemtjänstens bilar och till och med Veterinärbilen som bara en blind kan missa. Jag tror inte att SUV:ar blir mindre värda nu, tvärtom har SUV-försäljningen ökat ordentligt i höst. Men marodörernas värde minskar för varje dag, i synnerhet när skadorna så småningom ska ersättas…

    Kommentar av SM — oktober 8, 2007 @ 10:17 f m

  9. Tack vare er så dog våran hund!! Hade vi haft luft i däcket så hade vi hunnit till en veterinär då våran hund blev akut sjuk !!Det är fan tragiskt att ni håller på som ni gör.Det finns andra lösningar att rädda miljön än era sett!!Fyfan säger jag bara..

    Kommentar av SUV ägare — oktober 8, 2007 @ 5:30 e m

  10. Har hört rykten att några av er ev finns nere på ungvänsters lokaler….kommer snart ner på besök!!!!!! Tur att jag inte träffade på er medans ni pyste mitt däck!! Då hade jag nog suttit häktad idag…

    Kommentar av Lars — oktober 8, 2007 @ 5:34 e m

  11. Jag åker en gammal volvo 142:a automat original skick, från enviken till falun varje dag. Den drar ca 2 liter milen kanske 3 inne i stan. Gör det min bil till en fin stads jeep?

    Kommentar av SillSune — oktober 8, 2007 @ 9:45 e m

  12. Uttala dig inte i saker du pinsamt uppenbarligen inte förstår, SM.

    Hur kan du jämföra indianerna med klottrare och fotbollshuliganer? Den enda skada indianerna gör är att de släpper ur luft ur däck, de varken sprejar ner eller slår sönder bilarna.
    De är VÄLDIGT skonsamma. Visst, det finns människor som verkligen inte borde ha körkort. Som inte drar sig för att köra när de är berusade, eller inte märker att nåt är snett när ett eller fler däck är tomma på luft och de rullar på fälgarna.
    Det är såklart inte lika illa, men båda tillhör grundläggande trafikkunskap.

    ”Ett flertal miljöbilar, hemtjänstens vilar och bla bla Veterinärbilen”
    Med drygt 1000 pysningar är det inte så konstigt att det blivit ett par misstag, med tanke på hur ny rörelsen är och att det är olika grupper i hela landet. Misstag har begåtts och lärdom har dragits.

    Kommentar av Otto — oktober 8, 2007 @ 11:34 e m

  13. Apropå hunden som dog här ovan: har ni inte taxi i Falun? Eller grannar för den delen?

    SUV-ägare i alla städer: dra lärdom. Vill ni vara säkra på att kunna ta er fram som vanligt nästa morgon, utan att behöva ringa taxi eller åka med grannen – skaffa en bil som inte dödar människor och andra varelser med samma intensitet.

    Med stadsjeepar och annan klimatförstörande skit, ingen planet med liv. Det är det som står på spel här.

    För övrigt måste Falun ha slagit något slags världsrekord. Att indianerna blivit så mäktiga i denna stad är väl ett tecken på att vi har en ny folkrörelse i Sverige.

    Shoot!

    Kommentar av indiansympare — oktober 9, 2007 @ 12:22 f m

  14. Indiansympare.. Att indianerna har blivit mäktiga??haha NI är små osäkra barn som har fått lite uppmärksamhet när ni var liten, och den ända ni söker nu är en trygghet, respekt och likasinnande kompisar som mår lika dåligt som ni. Ni vill känna att ni är någon i denna otäcka orättvisa värld, här är jag SE MIG! och så går ni med i någon barnslig förening…. när det ända ni igentligen behöver är att få vara liten igen och bli ”Mammad” Pysa däck hjäper väl inte!?? men det kommer ni nog att förstå när ni blir äldre!! TANKEN ÄR GOD ATT RÄDDA MILJÖN!! Men det finns andra sätt som värna om miljön !!Börja plocka skräp längs vägarna istället!!

    MVH Cowboysare

    Kommentar av peter — oktober 9, 2007 @ 10:17 f m

  15. Otto det är ju du som är pinsam. Likteterna motiverar SM i sin text. Ta dig lite och försök förstå vad han har skrivigt eller tar med dig texten till din speciallärare i svenska så kan säker denne förklara för dig.

    Vad menar du med väldigt skonsamma?

    Scenariot jag syftar på at ju inte det då en berusad nolla tar och kör iväg med sin vandaliserade bil utan att märka att den är trasig.

    Jag hade tänkt mig att det skulle framgå som underförstått att man först pumpat upp sitt däck och sen bestämmt sig för att använda sin bil. När bilen står på fälgen så bildas små sprickor i däcket vilket senare medför en stor risk för däckexpolosion när man kör bilen. Det är ju inget alla känner till och uppenbarligen inte ni indianer heller då ni endast tror att det är att fylla på luft igen. Men som sagt ni har väl ingen grundläggande trafikkunskap. Ni verkar ju ta mig fan inte ha någon grundläggande kunskap överhuvudtaget. Lägg ner nu innan ni gör bort er ännu mer.

    Kommentar av Pys en indian! — oktober 9, 2007 @ 10:43 f m

  16. Ni missade min 3 ton tunga stadsjeep som dra 5 liter/milen !!!Ska nog ha den på tomgång inatt!!

    mvh Sundborn

    Kommentar av per — oktober 9, 2007 @ 7:31 e m

  17. Bra jobbat ungdommar!
    Civil olydnad behövs i kampen.
    Låt tusen humrar pysa!

    Kommentar av Bilfri femtiotalist — oktober 10, 2007 @ 7:45 f m

  18. JIHAAA!!! När skall ni pysa Peter Erikssons SUV??

    Kommentar av Kalle — oktober 10, 2007 @ 12:24 e m

  19. Med stor glädje skulle jag pysa Peter Erikssons SUV!!! tack för mig….

    Kommentar av Micke — oktober 10, 2007 @ 11:32 e m

  20. Varför släppa ur luften ur däcken? Räcker det inte med att placera ut flygplad i rutan på de berörda bilarna?

    Vad uppnår ni med skadegörelsen? Att ni inte skulle göra någon skada är fel. Ni skulle lika gärna kunna slå sönder en sidoruta på bilarna. Rutan kostar ungefär lika som att få bilen bärgad. Ni har säkert orsakat privatpersoner i Falun kostnader på uppemor 100,000 kr med era ”demostrationer”. Förseningar och problem kostar ockå.

    Kommentar av sjukt — oktober 11, 2007 @ 6:31 e m

  21. Jahaja, men så fel det kan bli då!!!
    Intressant reportage i Ny teknik!!!

    Kolla länken.

    (Only in a Jeep!!!)

    Kommentar av Only in a Jeep — oktober 12, 2007 @ 9:08 f m

  22. Det är ju nästan skrattretande att personer väljer att köra suv inne i städerna.. Och så påstår suv-ägare att dom tänker på miljön. Alltså, om ni verkligen tänker på miljön så skrota dom fula bilarna. Ni får mig att må illa.
    Det är ju hemskt att suv-ägare hotar med att ha bilen på tomgång, att dom ska köra ännu mer osv.. Det är fan barnsligt. Erat sätt att skita ner drabbar ju alla och allt i längden.

    Kommentar av Anna — oktober 12, 2007 @ 10:49 f m

  23. Läs detta…
    http://www.nyteknik.se/art/52769

    Kommentar av NyTeknik — oktober 12, 2007 @ 2:03 e m

  24. Jag åker SUV för jag gillar bilen och tycker den är snygg ,bra komfort och trafiksäker och om jag skulle krocka så är min familj säkrare i den än en mindre bil pungt slut!! Den är laglig i Sverige så därför använder jag den hur mycket jag vill och kör med den både i terrängen och i stan och sen får ni tycka vad ni vill det bryr jag mig inte om!Anna !! Hur ska en fin bil se ut???

    Kommentar av Ola — oktober 12, 2007 @ 2:38 e m

  25. Men lilla Anna mår du illa av sånt?? Stackare,du måste ha en väldigt känslig mage…..

    Kommentar av Tom — oktober 12, 2007 @ 2:41 e m

  26. Anna, jag skrattar när jag läser ditt inlägg!! hahaha Vilken känlig mage du verkar ha!! Börja ät lite kött så mår du bättre!

    Kommentar av Sam — oktober 13, 2007 @ 12:39 e m

  27. Tom och Sam. Skratta inte åt folk som vågar bry sig. Ni framstår bara som larviga och tar direkt platsen som ”små barn”, som ni vill stämpla oss aktivister med.

    Pys en indian: Kan någon dö av att vi pyser era jeepar? ÅNEJ! det DÖR folk av att du KÖR din SUV också. Men eftersom det inte är i din närhet så spelar det ju ingen roll, eller hur?

    SM: Jag tänker inte ta ansvar för dessa retard”aktivister” som pyser alla däck dom kan se på stora bilar. Dock så kan man fråga sig varför en veterinär har en SUV, det känns som att det finns bättre lösningar.
    Dessutom hoppas jag att du är riktigt gammal och snart försvinner ur folks synvinkel. För då så kan vi ”unga” ta över och försöka rätta till det som NI har förstört på våran planet.

    Till alla som säger ”nu ska jag låta bilen stå på, nu ska jag göra såhär och såhär för att det ska bli värre”, alltså, tänk såhär. Din mormor får beskedet att hon har leukemi. Inom 6 månader är hon död. Blir du tokig och skjuter henne i huvudet på plats då, för att du inte vill att hon ska dö snart? Det är lite så ni resonerar när ni får veta att stadsjeepen dödar. Metaforen med mormor är precis så som det är i afrika. Situationen är ohållbar.

    Kommentar av Adam — oktober 17, 2007 @ 5:17 e m

  28. Adam,

    Tack för erbjudandet, det blir bra om du väntar med att rätta till vad jag förstört tills jag ”försvunnit ur folks synvinkel”. Då slipper jag rätta till vad du förstör och du hinner skaffa dig lite kunskaper om vad som behöver göras istället för att lufta andras bilar…

    Kommentar av SM — oktober 17, 2007 @ 6:42 e m

  29. Adam: Jag hjälpte en kossa som skulle kalva och hade fått ngn form av förlamning i bakbenen en gång.
    Hon hade ramlat ner i ett dike långt ute på en åker. Vid sådana fall (långt ute på åkrar alltså) Måste en Landcruiser vara bra. Varken den eller Landrover Defender är snarare långdistansarbetstraktorer med många säten än några SUV:ar.

    Jag är för direkt aktion som metod, men sättet att agera kräver omdöme. Att pysa en bil som ”ser ut” som en SUV, men som är både lättare, krocksnällare och har mindre utsläpp än en vanlig bil är ologiskt. T.ex Lada Niva, Suzuki Jimny och Honda CRV mfl.

    Kommentar av jesper — oktober 18, 2007 @ 11:14 f m

  30. Ola, du borde nog fräscha upp dina kunskaper i terrängkörningslagen. 🙂

    Kommentar av Putte — oktober 18, 2007 @ 1:24 e m

  31. Min fråga är enkel. Varför sätter ni er inte i en ring runt Vattenfalls kontor och protesterar istället för att punka stadsjeepar?

    Hela Sverige, med allt från mopeder till inhemska kolkraftverk släpper ut 58 miljoner ton koldioxid per år, varav allt på gummihjul motsvarar ca: 1/3 del av detta utsläpp.

    Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland och Polen släpper ut över 60 miljoner ton koldioxid plus all annan skit som finns i brunkolsrök över norra Europa och södra Sverige.

    Om ni har något som helst miljöangagemang, så se till att halvera Vattenfalls utsläpp så motsvarar det alla bilar, bussar, lastbilar och era förhatliga SUVAR i hela Norden…

    Kommentar av Miljökämpe — oktober 19, 2007 @ 1:11 e m


Kommentera

