Asfaltsdjungelns Indianer

Hatet mot indianerna + svar på tal del 2 | september 13, 2007

Asfaltsdjungelns indianer sprider sig som en präriebrand över Sverige. Det tycks inte gå en vecka utan att minst en ny stam bildas. Avväpningen av landets stadsjeepar accelererar, från stad till stad. I kombination med vår närvaro i media – senast nu på onsdagen i P3:s Kvällspasset – har detta gjort Asfaltsdjungelns indianer till den synligaste och påtagligaste klimatrörelsen i Sveriges historia – inom loppet av några veckor.
Naturligtvis väcker detta motreaktioner. Vid sidan om allt stöd gör sig en pöbelaktig vrede mot indianerna till känna, allra mest blodtörstig i form av hot om att vi ska misshandlas eller dödas, som exempelvis på bilforum som det här och hos en grupp som fantasifullt kallar sig ”Asfaltsdjungelns cowboys” och säger sig ha som verksamhet att punktera våra lungor. (Människors lungor och bilars däck är ju på alla sätt likvärdiga objekt.) Vi får kommentarer av typen ”snälla indianer, sluta andas, så vi slipper era utsläpp”; bloggar på nätet är fulla av våta drömmar om att indianer ska slås sönder och samman av aggressiva stadsjeepsägare som kommer på dem med något lämpligt vapen i hand.
Vad är vårt svar på detta?
Först och främst att uppenbarandet av motsättningen är av godo. Den existerar redan. Det finns en motsättning, både i världen som helhet och i Sverige, mellan de skikt som insisterar på sin rätt att släppa ut oerhörda mängder koldioxid och de massor som kommer att drabbas av den globala uppvärmningens konsekvenser. Hittills har den motsättningen sopats under mattan i den svenska klimatdebatten, som i stället utgått från att det är varje persons eget ansvar att motverka klimatförändringarna, varje konsuments val om hon vill köpa klimatvänliga varor eller inte – som om klimatkaoset vore en individuell livskris och inte en kollektiv samhällskris. Problemet med den liberala klimatdiskursen är att den lämnar fritt fram för de som 1.) har mest pengar och 2.) har minst benägenhet att göra sig av med sina klimatdestruktiva vanor att fortsätta ödelägga planeten hur mycket de vill. Vi ställer inte upp på en sådan syn. Vi kan inte stå passivt och se på när vissa samhällskikt inte saktar ned, utan i stället trappar upp sin orgie i koldioxidutsläpp, samtidigt som de vetenskapliga rapporterna om klimatkrisen ständigt andas allt mer panik.
Så låt det bli sagt: Asfaltsdjungelns indianer har ingenting emot att våra aktioner blottlägger en motsättning. Vi utmanar de skikt som anser sig ha rätten att förstöra de mest fundamentala livsbetingelserna på jorden. Som alltid när privilegier ifrågasätts leder det till hysteriska aggressioner, och just i det här fallet är det verkligen en smula gripande att se hur djupt vissa män(niskor) identifierar sig med däcken på sina stadsjeepar – så djupt att de känner sig ”kränkta”, som en man uttryckte det på P3:s kvällspasset, om luft släpps ut ur dem. Sådan är den iögonenfallande konsumtionens logik: genom att investera i en dyr bil sänder man ut signalen ”titta på mig, jag är rik, jag har ett högt värde, jag är stor” till sina medmänniskor och låter sin självkänsla ta plats i det materiella objektet, och sedan har några jävla indianer kommit och pyst ut luften på samma självkänsla… Patologiskt!
Så alla ”cowboys” och stadsjeepschauvinister: ni skrämmer oss inte. Var så säkra.
Men ett praktiskt råd till indianerna runt om i landet är att inte ge er ut ensamma. Var medvetna om pogromatmosfären. Rör er helst i grupper som inte är mindre än fyra.

Under den bitvis hätska debatten har ytterligare några invändningar mot våra aktioner återkommit upprepade gånger. Vi besvarar dem här:

Läkare missar sina operationer och människor förblöder på grund av det ni gör.

Även läkare bör äga förmågan att åka spårvagn eller buss eller tunnelbana och i värsta fall beställa taxi. Att någon läkare i Göteborg skulle ha missat en operation för att hans stadsjeep tömts på luft – ett rykte som florerat intensivt – bedömer vi som synnerligen osannolikt, eller också har vi att göra med en läkare som inte har normal allmänbildning i fråga om transportmedel.

Civil olydnad får inte rikta sig mot privatpersoner!

Vi har aldrig riktat oss mot fysiska personer. Vi har riktat oss mot däck på stadsjeepar. Varför? Därför att stadsjeepar de facto är vapen som ständigt avlossar dödliga mängder koldioxid, som inte träffar de som äger jeeparna men däremot sudanesiska landsbygdsbor, svarta i New Orleans, fattiga pensionärer som dör av hettan i Frankrike eller Rumänien, isbjörnar och tusentals andra livshotade arter, nepalesiska bönder som inte längre har tillräckligt vatten till sina åkrar, bangladeshiska textilarbetare som dränks under stigande havsvattennivå… Det är allvar nu! Detta är vad saken handlar om!

Inga rimliga moraliska skäl kan finnas för att respektera en privat egendom som visar sådan brist på respekt för liv. Även om det inte syns lika tydligt som om folk drog runt på stan och skröt med sina tuffa missiler eller kärnstridsladdningar är stadsjeepar objektivt sett vapen. Det är allas plikt att desarmera dem. (Och då rör det sig ändå om en så harmlös och tillfällig form av desarmering som pysning – egendomen får inte ens bestående skador.)

Handikappade kan behöva sina stadsjeepar!

Asfaltsdjungelns indianer försöker undvika att tömma däcken på bilar med handikapptillstånd. Däremot ställer vi oss frågande till om stadsjeepar verkligen är lösningen på problemen med tillgänglighet och om människor med handikapp nödvändigtvis behöver just bränsleslukande bilmodeller. Men tills vidare avstår vi från just deras jeepar – de som inte har någon som helst koppling till mänskliga behov är så många att de räcker och blir över.

Varför ger ni er inte på gamla bilar i stället? Deras utsläpp är större!

Vi har redan påpekat en avgörande skillnad: människor har gamla bilar för att de inte har råd att köpa nya, människor köper nya stadsjeepar för att de lägger sina förmögenheter på bilar som de vet släpper ut enorma mängder koldioxid. Man kan tillägga att gamla bilar successivt fasas ut ur bilparken, men stadsjeepar är ett nytt fenomen som växer. Samtidigt som nödvändigheten av att minska koldioxidutsläppen är akut upptas alltså en allt större del av marknaden av de mest vidriga monsterbilar som industrin någonsin producerat. Det är skevt. Det är sjukt.

Ni är idioter. Ni är ointelligenta, ni kan ingenting, ni vet ingenting.

Vi får dussintals kommentarer av typen ”kamma håret och återgå till läxorna”, ”ni är IQ-befriade stackars kräk som kommit snett här i livet”, ”om ni är smarta så utbilda er till något”, ”stackars jävla intorkade korkskallar till medelklassungar…”, ”skaffa er ett jobb!” och så vidare, något som även Kvällspassets ”sakokunniga” upprepade. Vi skulle sakna intelligens. På detta kan vi bara svara att våra aktioner utgår från vetenskapen om de klimatförändringar som pågår, från den mest avancerade forskningen om vilka katastrofer som är på väg att utlösas, från sådant som står att läsa i tidningar som Science och Nature och Geophysical Research Letters. Vi skulle vilja veta hur väl förtrogna våra belackare och fiender är med fakta om tillståndet för klimatet.

Vad vill ni egentligen? Vad har ni för mål?

Stadsjeepar är bara ett särskilt obscent och perverst exempel på de meningslösa, onödiga koldioxidutsläpp som vårt samhälle låst fast sig i. Vårt mål är att befria oss från alla källor till klimatförstörelse, men vår kamp börjar med stadsjeeparna: det ska bli obekvämt på gränsen till omöjligt att ha stadsjeep i Sverige. Vårt första mål är att de försvinner från gatorna, företrädesvis stadfäst i ett förbud mot bränsleslukande bilar.

Men Asfaltsdjungelns indianer är bara början på en hel artvärld av direkta aktioner mot klimatförstöringen som kommer att sprida sig över Sverige de kommande åren. Vi är en liten, liten del av den sociala rörelse som måste bli den mäktigaste historien känt.

Annonser

Publicerat i Okategoriserade

35 kommentarer »

  1. Så fattiga behöver inte ta något ansvar för sina liv eller den globala miljöförstöringen?

    Nåja, de fattiga kommer drabbas hårdast de närmsta åren, när den permanenta olje- och energikrisen sätter igång nu när vi passerat peak oil.

    Kommentar av Foo — september 13, 2007 @ 8:22 f m

  2. Bra med en längre förklaring om ”varför” så man kan hänvisa hit vid diskussioner.

    Namnvalet ”Asfaltdjungelns cowboys” får mig att le. Antingen så tyder det på en djup okunskap i historia eller det mer troligt en bristande respekt för andra människor. Amerikas urbefolkning, indianerna, blev under århundraden jagade och decimerade av just symbolen cowboys, den vita mannen. I dag lever de i begränsade reservat, har problem med alkohol och driver casinoverksamhet. Andarna måste gråta..

    Hade nästan kunnat nöja mig med att dagens cowboys kunde få skita ner planeten hur mycket de ville bara de lämnade ett reservat för oss som bryr sig om miljön, livet och varandra. I det här fallet går det dock inte eftersom även det reservatet kommer att bli förstört.
    Kanske då hellre bunta ihop alla SUV-ägare med tillhörande bilar till en avlägsen region i Sibirien (de fungerar ju så bra i djup snö och lera, stadsjeeparna, har jag hört) så kan vi andra njuta av ett fortsatt liv.

    Kommentar av EP — september 13, 2007 @ 8:45 f m

  3. Ni skriver
    ”Vi har aldrig riktat oss mot fysiska personer. Vi har riktat oss mot däck på stadsjeepar”

    Okej så det är ingen fysik person som kör dessa bilar då? Det är fysika personer som drabbas, ska det vara så himla svårt att föra en disskution istället för att göra det ni gör. Ni gör fel och lär era barn att vara kriminella.

    Kommentar av Kurt — september 13, 2007 @ 9:43 f m

  4. Jaja, nu klarnar bilden.

    Tyvärr kan jag bara konstatera att ni lyckats rasera förtroendet för de flesta seriösa klimatrörelser.

    Om ni vore något annat än ligister skulle ni givetvis inte vara anonyma. Men era argument skulle inte hålla för en öppen debatt så då gömmer ni er bakom en massa flum-argument och försöker få med er andra som inte begriper bättre.

    Börja med att skaffa er ett språkrör om ni vill skapa en verklig debatt. Vad ni gjort hittills har bara skadat alla som seriöst arbetar med miljöfrågor.

    Passa också på att samla in rejält med pengar för att betala all skadegörelse och framtida rättegångskostnader.

    Kommentar av SM — september 13, 2007 @ 9:45 f m

  5. Angående metoder: hur kom ni på just det här med pysning? Fick ni inspiration någonstans ifrån?

    Jag har sett i andra länder att de sätter stora stickers i bak på jeeparna, typ: ”weapon of climate mass destruction” , ”jag tänker bara på mig själv” , ”jag älskar miljöförstöring”, ”jag = klimatförstörare” osv

    Kommentar av Tom — september 13, 2007 @ 10:13 f m

  6. En bil med lite halvtomma däck kan bli helt livsfarlig att köra. Alla som utför riskerar att orsaka en trafikolycka där människor skadas eller dör. Det överskuggar alla andra argument.

    Jag vet att det sägs att det inte kan hända eftersom ingen kör iväg med helt tomma däck och man får dessutom en lapp på bilen, men om man läser indianernas instuktion för hur ett attentat ska utföras är det hur lätt som helst att skapa ett högs troligt scenario där en bilägare utan att märka något åker iväg i en bil som har kanske 1.0 kg luft i varje däck, och det är en traikolycka som bara väntar på att hända.

    Kommentar av Anders — september 13, 2007 @ 11:31 f m

  7. Snacka om Egotripp. Denna sajt drivs av något litet småglin med storhetsvansinne. Kallar sig ”vi” och sitter och mässar maktfullkomligt för att försvara sina egna kriminella handlingar.

    Kommentar av Ego — september 13, 2007 @ 12:01 e m

  8. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=691805

    Kanske läge att ge sig på gamla dieslar istället för moderna bilar med avgasrening iaf? Det är faktiskt inte koldioxiden som dödar.

    Kommentar av Rikard — september 13, 2007 @ 12:32 e m

  9. SM, nu är du igång med din märkliga retorik igen.
    ”Tyvärr kan jag bara konstatera att ni lyckats rasera förtroendet för de flesta seriösa klimatrörelser.” Hur kan du konstatera detta? Finns det några undersökningar som visar på att miljöorganisationerna har fått sämre förtroende de senaste två månaderna? Har du några faktabelägg eller är det din egen ogrundade känsla?

    Du presenterar det också som självklart att AI är ”ligister” och att deras argument är ”flum”. Vem är du att bedöma det och på vilket vis är konkret resonemang ”flum”?

    I den här diskussionen är det snarare du som kommer med en massa ogrundat flum som du inte har belägg för.

    Dina magkänslor är inte fakta.

    Kommentar av EP — september 13, 2007 @ 1:08 e m

  10. EP, jag är ledsen, men det ”konkreta resonemang” du hänvisar till är synnerligen vinklat och närmast förvirrat till sitt innehåll. Flum är ett snällt betyg.

    Kommentar av SM — september 13, 2007 @ 6:45 e m

  11. SUV-ar bidrar inte mer till växthuseffekten mer än andra bilar. Varför pyser ni t.ex. XC90-D5or?

    Kommentar av Jaru — september 13, 2007 @ 8:56 e m

  12. Vet ni vad det kostar att bärga en bil?

    Vet ni hur pinsamt det är att säga åt barnens kompisars föräldar: Kan ni köra XXX hem… Någon ligist har tömt mina däck på luft!

    Vet ni vad man förlorar på att inte komma till jobbet en dag? Nej, förmodligen inte, ni kan ju inte ha jobb, ni lägger ju er tid på att tömma däck!

    Hur kul är det att säga åt flickvännen: Vi får åka buss till resturangen på vår ettårsdag!

    Har ni inte tänkt på andra bilar än stadsjeepar? Hade ni velt vänta en dag till på strömmen efter en storm för att någon tömt elbolagets servicebilar på luft? Sportbilar drar mycket bensin! Luftar ni dem också?

    Och ni snackar om bristande respekt för människor? Det kommer ju från rätt röv! Angånde namnet, så är det symboliskt, skulle jag tro! Hade låtit konstigt med:
    ”Asfaltsdjungelns Version Av De Människor Som Hatade Indianer, Det Vill Säga Invandrande Människor Från Europa”

    Kommentar av Theodor Schiff — september 13, 2007 @ 9:01 e m

  13. SM. Du säger att Indianernas argument inte skulle hålla för en öppen debatt.

    Hur vet du att det inte skulle hålla när du själv inte lyckas komma med några argument mot deras?

    Du är väldigt osaklig. Istället för att argumentera mot Indianerna avfärdar du dem gång på gång på lösa grunder.

    SM du är en sopa.

    Kommentar av Otto — september 13, 2007 @ 11:20 e m

  14. Folk är så reklamskadade och indoktrinerade att de behöver en knäpp på näsan för att vakna upp ur konsumtionspsykosen. Pys på Indianer!

    Kommentar av Gnägg — september 14, 2007 @ 11:54 f m

  15. När jag skulle köpa ny bil(läs nyare begagnad…) så föll valet på en Honda CR-V (klassad som SUV på denna sida). Valet berodde på ett flertal faktorer som ekonomi (både inköpspris, driftskostnaderoch bränsleförbrukning), utrymmen (plats för hundar, kajaker, klätterutrustning etc) samt framkomlighet (kör mycket på vintern och på risiga vägar).

    Jämför med en Volvo V70 (Sveriges vanligaste bil) så hade Hondan:
    – Lägre bränsleförbrukning
    – Lägre vikt (och därmed lägre vägskatt)
    – Billigare försäkring
    – Bättre utrymmen
    – Billigare service

    Valet var m a o inte så svårt…att jag dessutom skrotade min gamla Saab (förvisso försedd med katalysator!) bidrar väl till att jag släpper ut betydligt MINDRE koldioxid nu än tidigare och detta TROTS att jag köpt en sk ”SUV”.

    Världen vore mycket enklare om allt vore antingen svart eller vitt, men tyvärr så befinner sig såväl Asfaltsindianer och ”terroristbekämpare” a la George Bush i en gråszon där alla beslut inte är så enkla som dom ibland skulle önska.

    Förnuft – ja tack!
    Inskränkthet och förenklande – nej tack!

    Kommentar av JK — september 14, 2007 @ 12:58 e m

  16. Det ni gör har inget med civil olydnad att göra, utan med lagbrott. Om ni vill ha annat en sensationalistisk uppmärksamhet för era ”aktioner” borde ni stanna kvar och låta den rättvisa ni underkänner ha sin gång. På så vis får ni möjlighet att ställa saken på sin spets genom att argumentera för det rimliga i era metoder och bevekelsegrunderna för dem i en rättssal. Istället väljer ni att aldrig framträda med namn vad jag har sett, utan smyger omkring på natten och utför ert värv. Hur tror ni att folk ska reagera på det? Självklart blir folk förbannade, inte för att de tycker att klimatförändringen är bra, utan för att de inte för chansen att försvara sig med argument. Ni vet väl inte varför folk väljer att köpa en SUV?

    Ni skulle vinna betydligt mer på att stå rakryggade för era aktioner med namn och ansikte, och ge oss som både är klimatengagerade och samtidigt motståndare till era ”aktioner” möjlighet att diskutera och argumentera och diskutera. Som det är nu vet man inte med vilka man har att göra. Kanske är ni bara provokatörer som vill skapa opinion MOT samhällets miljöarbete?

    Kommentar av Peter Green — september 14, 2007 @ 1:09 e m

  17. Pastor Pink hälsar och meddelar att ni har pastorns stöd. Rosa varde med er!
    Inflikar:
    Det är dom rika som bidrar mest till miljöförstöringen men det är dom fattiga som drabbas först..

    Kommentar av Pastor Pink — september 14, 2007 @ 3:17 e m

  18. Tack för komplimangen Otto!

    Exakt vilka av mina argument skulle vara fel och varför?

    Att gamla bilar släpper ut 100 gånger mer föroreningar än nya kommer från Bil Sweden. Indianernas svar på det är att SUV-ägare är rika och ska straffas för att dom har en ny fin SUV som enligt dom förstör vår jord, medan dom som har gamla bilar är fattiga och inte skulle ha råd med en pysning!

    Är det ett miljöarbete?

    Att sen varken du eller jag vet bättre än IPCC betyder att ingen av oss vet om bilars koldioxid orsakar global uppvärmning och klimatförändringar. Det är en teori som IPCC ännu inte har några riktiga bevis för. Enligt nya mätningar är sannolikheten mindre än vad man tidigare trott, men ingen vågar eller vill chansa på att teorin är fel så politikerna fortsätter att beskatta koldioxidutsläpp.

    En ny SUV har en hög fast koldioxidskatt oavsett körsträcka medan en 30 år gammal bil är helt skattebefriad. Man betalar koldioxidskatt även på bensinen så en SUV-ägare betalar dessutom för sina faktiska utsläpp.

    Indianerna pyser SUV:ar utan att veta var ägaren bor, vad bilen används till, hur mycket den körs och hur många passagerare som brukar åka med. Det betyder att den i verkligheten lika gärna kan ha en bråkdel så stora utsläpp som den minsta bil som finns. Men Indianerna anser att dom är ”obscena och perversa monsterbilar som släpper ut oerhörda mängder koldioxid och ska förbjudas”.

    Nu är SUV:ar inte förbjudna, varken i Sverige eller någon annanstans och biltillverkarna räknar med att marknaden för SUV:ar ska fortsätta att öka. Dels i olika storlekar, (det finns redan SUV:ar i alla klasser), dels med olika bränslen och drivsystem. Och ärligt talat, om vi bortser från de allra största och minsta SUV:arna, så är de bland de mest praktiska, säkra och användbara bilar som skapats. En SUV för en familj som bor i stan ersätter ofta ett antal bilar för familjen som bor på landet.

    Men det jag argumenterat mest emot är att en grupp anonyma, ofta yngre medborgare, begår lagbrott genom att släppa ur luften på andra medborgares bilar. Dels orsakar dom skada på däcken (som helst ska bytas ut), dels orsakar dom indirekta och direkta kostnader för ägaren som måste anlita andra transporter och kanske missar viktiga åtaganden.

    Dessutom tycker jag det är fel att uppmuntra andra och berätta hur man ska gå tillväga som om det inte vore ett brott, utan någon lindrig form av civil olydnad. Det verkar nästan som om man önskar att några stackare någonstans ska få ett basebollträ i huvudet så att man får egna martyrer. Att uppmana till brott är ett brott i sig, och i detta fall dessutom väldigt egoistiskt och cyniskt.

    Om det vore så att Indianerna ville bli betraktade som en miljörörelse har man valt hel fel metoder. Tyvärr kan jag bara uppfatta dom som ligister och så länge dom förblir anonyma så närmar dom sig terrorister. Det kan låta romantiskt för oss som lever i en av de mest skyddade av världar, men kan leda till ett katastrofalt uppvaknande när någon av kompisarna kanske inte finns mer.

    Det är därför jag tycker att man ska ändra inriktning innan något tragiskt inträffar och istället agera och propagera med lagliga metoder. Så som riktiga miljöorganisationer gör.

    Kommentar av SM — september 14, 2007 @ 5:04 e m

  19. Även ”fattiga” personer har råd att köpa Stadsjeepar och oftast har dom kämpat ihop för att ha råd med denna då dom förmodligen har stort behov av bilen. Detta behov saboterar ni med däcktömning.

    Kommentar av Christian — september 16, 2007 @ 1:46 e m

  20. Sjuka jävlar som sabbar andras ägodelar! Vad ger er rätt att göra det?? Tror ni att era gamla 740:isar är så jävla miljövänliga kanske?! Hoppas ni blir tagna på bar gärning av fel (läs rätt) person!

    Kommentar av Mathias — september 17, 2007 @ 6:45 e m

  21. Förstår hur ni tänker, gillar man inte lagar och förordningar i samhället får man agera. Själv agerar jag inte i samma fråga som er, men lever efter samma principer. Själv avskyr jag det förtryckande och höga skatterna. Därför skatteplanerar jag aktivt och kommer ner mot 30% i skatt trots goda inkomster. Så kör hårt på er front med pysandet, så tillämpar jag civil olydnad mott skattmasen!

    Kommentar av Kör hårt — september 17, 2007 @ 9:56 e m

  22. ”Every action triggers a reaction”

    Någon som hört det förut? Att folk reagerar på att ni tar lagen i egna händer och gör likadant är knappast någon nyhet. Dessutom är jag övertygad om att ni räknat med detta; polarisering är ju ert bread-and-butter, bråk det enda ni är ute efter.

    Jag tyckte cowbojsarnas initiativ var rätt roligt, men er humor verkar ju inte vara så bred. Verkar mest handla om skrevregionerna i er värld…vulgärt och billigt. Fast det är ju ofta så inom avgrundvänstern, självdistansen är obefintlig när man tar sig på så oändligt stort allvar. Skeva stackare…

    Kommentar av jw — september 18, 2007 @ 9:15 e m

  23. Hur vet ni vilka jeepar som inte används i terrängen? Det finns ju dem som verkligen behöver en 4WD bil i arbetet eller i vardagen. Hur kan ni bedömma sådant?

    Kommentar av TJ — september 19, 2007 @ 11:10 f m

  24. Jag vill att någon av dom sofistikerade “miljöhjältarna” som skapat den här sidan jämför en vanligt förekommande bil, med en vanligt förekommande stadsjeep, och förklarar en sak:
    • Volvo V70 2.5T (En mycket vanlig kombi i Sverige)
    • Totoya RAV4 D4D-Cat (En populär suv)
    Volvon drar, blandad körning med manuell växellåda, 9,3 liter bensin per 100km och släpper ut 222 gram koldioxid per kilometer.
    “Den livsfarliga” Toyotan drar, under samma förhållanden, 6,1 l/100km och släpper ut 185 gram koldioxid per 100 km.
    Toyotan har även ett nytt sorts partikelfilter, som också filtrerar bort kväveoxider. Men SJÄLVKLART visste ni förstås redan detta! (Ni bryr ju er så otroligt mycket om miljön, att ni givetvis är väl insatta i den frenetiska teknik-utvecklig som pågår på miljöfronten inom bilindustrin.)
    Redogör klart och tydligt varför det – enligt er då – är miljömässigt ok att köra runt i Volvon, men inte i “den livsfarliga stadsjeepen”.
    Ok, om ni nu klarar av att förstå och erkänna min poäng, förklara då detta: Varför luftar ni inte däcken på alla Volvos med 2.5T-motorn, och varför låter ni inte en RAV4 med D-Cat-avgasreningen vara ifred?
    Jag – och säkerligen många med mig – ser med spänning fram mot era svar.

    Kommentar av Jonas — september 21, 2007 @ 3:50 e m

  25. Det ni inte har något svar på är varför ni vill pysa miljövänliga ”jeepar”.. Som drar mycket mindre än många ”vanliga” bilar. Det är faktiskt inte bara gamla bilar som drar mer än vissa av de där bilarna.

    RAV4 tex är med på er lista av miljöbovar. Varför då? Den drar inget speciellt, är inte så jävla tung men har hög höjd över marken. Den har ingen monstermotor som drar hur mycket som helst.

    Sen kan jag hålla med om att vissa bensinmonster är jävligt onödiga att åka omkring i, men försvarar absolut inte pysningen för det. Men jag vill ha ett svar på varför ni valt just jeeparna och inte istället de onödigt stora motorerna och de som drar onödigt mycket?!

    Här har expressen samlat en lista på ett gäng bilar och hur mycket de drar. Ni kanske blir förvånade..?

    http://umea.expressen.se/motor/1.653536/motor-granskar-sa-mycket-drar-bilarna-egentligen

    Kommentar av Klas Persson — september 22, 2007 @ 7:52 e m

  26. Lite till.. Jag skulle vilja veta vad gränsen går för att en bil blir miljövidrig. Jag har en RAV4 som drar 0.6-0.8 l/mil (diesel, miljövänligare än bensin). Som ni ser på listan ovan drar de mindre bilarna lika mycket eller mer.

    Kommentar av Klas Persson — september 22, 2007 @ 7:58 e m

  27. Det ni glömmer är att RAV4 inte är tillför något. Den har utrymmen som en småbil men är högbyggd och har 4wd. Därför ska den stå kvar på listan.

    Kommentar av Putte — september 25, 2007 @ 11:23 f m

  28. ”Det ni glömmer är att RAV4 inte är tillför något. Den har utrymmen som en småbil men är högbyggd och har 4wd. Därför ska den stå kvar på listan.
    Kommentar av Putte — september 25, 2007 @ 11:23 am”

    OK, här har vi beviset för att ”pysningarna” inte har det minsta med klimatförändringarna att göra. Vad har en bils utseende och funktion med saken att göra om den inte släpper ut mer än andra bilar? Man kanske inte får ha bilar i en viss färg heller? För stora och nu också för små bilar är i alla fall inte godkända….

    Kommentar av SM — september 25, 2007 @ 10:00 e m

  29. En RAV4 har inte alls lastutrymme som en småbil. Ta ur baksätet och du får ett STORT lastutrymme.
    Man kan dessutom dra ett stort släp med den, samtidigt som den inte drar mer än vissa småbilar…

    Kommentar av Jonas — september 27, 2007 @ 9:46 e m

  30. ?! Putte. Du är helt obegriplig nu. Det är alltså höjden som är problemet för dig? Inte avgaserna… hm….. werid.

    Kommentar av Klas Persson — september 28, 2007 @ 2:21 f m

  31. För vissa handikappade så är SUV det enda som funkar. In och urstigningen i en vanlig bil är för lågt.

    Tänk även på att en handikappad inte alltid har handikapptillstånd, så därför kanske det borde finnas bättre metoder?

    Har själv en släkting som blivit påkörd av ett rattfyllo. Går med käppar och har nedsatt rörlighet. Han kommer inte in i en vanlig bil för de är för låga. Han har en SUV. Dock har vägverkets generaler inte lyssnat på hans läkare så han saknar handikapptillstånd. Det oroar mig om hans bil blir utsatt för han jobbar på ett ställe där kommunala transporter inte når.

    Så jag önskar bättre metoder, för fel personer kan drabbas.

    Kommentar av Mr Nice — september 29, 2007 @ 10:10 f m

  32. Asfaltsindianer=kommunister=facister=nazister.

    Kommentar av _ — september 30, 2007 @ 11:21 f m

  33. Är ni lite dumma eller, den tillför ingenting, utom extra vikt och bränsletötst pga 4wd och högbygge.

    Kommentar av Putte — oktober 1, 2007 @ 12:50 e m

  34. Underbara sovjetkommentar angående Rav4, ”den tillför inget”. I sann planekonomisk anda har man avslöjat att det är den diffusa biltypen är målet för den sinnesförvirrade aktionen.

    Huruvida en bil tillför något eller inte är upp till var och en att bestämma, jag kan meddela att den är ett utmärkt mindre familjebil som har SUVerän framkomlighet på vintern. Att den dessutom är bränslesnål och har mycket rena avgaser är ju kul.

    När ni är överbevisade om att ni inte ens har koll på er egen logik så är det bara pinsamt att fortsätta gaffla.

    Kommentar av olle w — oktober 1, 2007 @ 7:46 e m

  35. Det verkar svårt att få in något vett i indianernas skallar; har politruken bestämt att en viss bilmodell, oavsett hur mycket eller lite den släpper ut, skall stå på listan blir den också kvar på listan. Sedan är det de nyttiga idioternas (exempelvis Putte) uppgift att hitta på argument för beslutet.

    Klockren kommunism ju!

    Kommentar av jw — oktober 4, 2007 @ 2:15 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: