Asfaltsdjungelns Indianer

Om smarta aktioner och massbilism | augusti 9, 2007

Lästips: Tidningen Arbetarens ledare ”Tack, asfaltsindianerna!” som inte bara skriver om våra aktioner mot stadsjeepar, utan också om hur gynnad massbilismen är på bekostnad av till exempel järnvägstrafiken.

Annonser

Publicerat i Allmänt

21 kommentarer »

  1. Ovanligt ansvarslöst att publicera en sån ledarartikel. Och att påstå att pyspunkteringar inte är kontraproduktivt visar att ledarskribenten inte är mogen uppgiften. Fler såna artiklar så ser vi snart den första allvarliga olyckan med en pyspunkad bil…

    Det finns inget försvar när det inträffar!

    Kommentar av SM — augusti 9, 2007 @ 4:04 e m

  2. SM:

    Snälla berätta istället VARFÖR det skulle vara kontraproduktivt att släppa ut luft istället för att bara säga att det inte är det!

    Att skriva att något är på ett visst sätt utan att berätta/argumentera för varför är om något kontraproduktivt. =o)

    Kommentar av tilligirl — augusti 9, 2007 @ 7:01 e m

  3. Jag säger att det ÄR kontraproduktivt. Den typen av aktiviteter skapar bara aggressioner mot er själva. Den enda sympati ni kan få är bland andra ligister som kanske tycker det verkar kul som omväxling till annan skadegörelse. Lägg till den överhängande olycksrisken och den negativa publicitet en allvarlig olycka skulle orsaka så är kontraproduktivt ett relevant ord.

    Om ni på allvar vill åstadkomma något positivt så borde ni överväga positiva metoder!

    Kommentar av SM — augusti 9, 2007 @ 8:33 e m

  4. Ni är underbara, asfaltsindianerna!

    SM, de pysta bilarna förses ju med en lapp som förklarar vad som gjorts och varför, så om nån ändå kör iväg med sin bil trots att däcken pyser ut luft får banne mig skylla sig själv om det sker en olycka.

    Bra jobbat, tack för inspiration och pepp.

    Kommentar av Nattsmyg — augusti 10, 2007 @ 10:45 f m

  5. ”SM, de pysta bilarna förses ju med en lapp som förklarar vad som gjorts och varför, så om nån ändå kör iväg med sin bil trots att däcken pyser ut luft får banne mig skylla sig själv om det sker en olycka.”

    Om lappen finns kvar så kastar jag den innan jag startar bilen, har aldrig läst reklamlappar på vindrutan. Dessutom har jag inte läsglasögon när jag kör bil. Men fortsätt gärna sätt på lappar, så det är helt klart vem som får skylla sig själv när det så småningom blir rättegång.

    Kommentar av SM — augusti 10, 2007 @ 6:21 e m

  6. Jag tycker att tidningen Arbetaren borde sluta flirta med sånna här aktioner, och försöka nå ut till ”den stora massan” istället. Känns som att den här utomparlamentariska vänstern är en klubb för inbördes beundran. Men visst, ledarartkieln var bra på så sätt att den kritiserade många andra löjliga aktioner, men den blir inte bättre av att stödja en sånhär aktion.

    Kommentar av möbök — augusti 10, 2007 @ 7:06 e m

  7. Fimbulvinter: Det kommer ju knappast vara personen i SUVen som råkar illast ut vid en sån olycka, utan personen i den bil som SUVen möjligtvis krockar in i.

    Kommentar av möbök — augusti 10, 2007 @ 7:10 e m

  8. Men den största olyckan sker oundvikligen på planetär nivå om inte tekno-kulturen med sina stadsjeepar och andra vansinnesmaskiner stoppas. Klimatförändringen, massutrotningen och den ekologisk kollapsen har bara börjat. Några pysta däck är egentligen en alldeles för snäll behandling,
    med tanke på vilken skada bilismen faktiskt orsakar.

    Kommentar av Nattsmyg — augusti 11, 2007 @ 11:39 e m

  9. OK, du som verkar veta vilken skada bilismen faktiskt orsakar, berätta..? Gärna med faktiska tal, t ex hur stor del koldioxidutsläppen från bilar är i förhållande till all koldioxid i atmosfären? En procent, en promille, en tusendels promille eller mindre ändå?

    Jag hittar nämligen inga pålitliga siffror.

    Kommentar av SM — augusti 12, 2007 @ 1:30 f m

  10. Helt ovetenskapligt har jag letat lite på nätet och hittat följande siffror; Koldioxidhalten i atmosfären är ca 0.04 %. Den mänskliga produktionen av koldioxid är mindre än 1% av detta, alltså ca 0.004 procent. Av detta anses transportsektorn orsaka 30% och 60% av dessa berör persontransporter, dvs ca 18%. Räknar jag rätt så skulle det bli 0.0007 procent av koldioxiden. Sverige bidrar för övrigt med 0,2 % av mänsklighetens årliga CO2-utsläpp och persontransporter skulle då bidra med 0.04%. Grovt räknat är högst hälften av detta privatbilismen, alltså 0.02% av 0.004%. Av Sveriges ca 4 miljoner bilar är ca 75.000 av typen SUV, dvs 0.2%. Eftersom vi redan är nere i mindre än miljondelar klarar jag inte huvudräkningen längre men eftersom många klimatforskare inte pekar ut koldioxid som huvudorsak till den globala uppvärmningen så spelar det mindre roll. Det finns till och med dom som tror att koldioxid har noll betydelse och att vattenångan från de uppvärmda haven gör att havsnivåerna inte alls stiger när isarna smälter…? Att jordens klimat är självreglerande så länge vi inte får en dramatiskt ökad instrålning från solen. Hur som helst kan jag ha läst eller räknat fel på någon decimal, men det börjar luta åt att hela koldioxid-debatten är politisk och inte vetenskaplig?

    Kommentar av SM — augusti 12, 2007 @ 11:20 f m

  11. Vad fint SM att du anser att FN:s 450 klimatexperter har fel eftersom att du har hittat lite fakta på internet.

    Du har rätt i att det är små siffror. Men dessa små promillesiffrar har enligt många undersökningar visats ha stora effekter. Att de har stora och hemska effekter är något som bland annat stödjs av FN:s 450 klimatexperter (OBS FN är för närvarande ganska liberala eftersom att FN är en mix av många länders viktiga personer som för närvarande är till majoriteten liberala).

    Om FN hade varit vänstriga hade jag mycket mer hållt med om att det är politiskt att ha en åsikt angående om det finns klimatförändringar eller ej.

    Hur vi arbetar med klimatförändringar är däremot politiskt. Mycket politiskt. Ska vi titta på eller stoppa dom? Och till vilket pris?

    Kommentar av tilligirl — augusti 13, 2007 @ 10:14 f m

  12. Mig veterligt har FN ännu inte publicerat någon lista på sina klimatexperter, så jag väntar med att ha någon åsikt om dom har rätt eller fel….

    Kommentar av SM — augusti 13, 2007 @ 12:53 e m

  13. Något jag reflekterar över är att det anges att ”Vanliga bilar” inte angrips- Vidare anges att en SUV, t ex volvos drar mellan 1 till 1.3 liter per mil. Men faktum är att vi ff i Sverige har många gamla bilar kvar som släpper ut mer. T ex gamla volvo 245:orna från 80- och 70 talet drar nästan lika mycket bränsle och saknar dessutom katalysator. Vad man först borde göra är att få bort alla dessa gamla bilar. En annan jämförelse jag har hört är att en gammal gräsklippare släpper ut lika mycket avgaser på en timmes gräsklippning som en modern katlysator bil i mellanklassen gör på sträckan Malmö-Rom.

    Anyway – Go and get them

    Kommentar av Wuzac — augusti 13, 2007 @ 2:20 e m

  14. för hundra år sedan, typ, gjorde vi i alternativ stad en aktion där vi pyste luften i landstingsfullmäktiges parkering en kväll när höjningen av ”70-kortet” debatterades, vi snitslade en bana till närmaste tunnelbaneuppgång och lämnade ett brev, sen blev vi fetjagade av snuten men det är en annan historia… men hur jävla glad blev jag inte när jag läser om er!!! har längtat efter hjärta och hjärna… bästa utomparlamentaktion på länge! bidrar man till undergången så jävla aktivt att man kör suv, ska man självklart inte sova gott om natten! åker ni på böter -starta en bötesfond, jag kommer vara den första som betalar in!

    Kommentar av alba — augusti 13, 2007 @ 2:43 e m

  15. Nattsmyg:

    Du inser väl förhoppningsvis att dina tankebanor (ändamålet helgar medlen) är rent fascistiska.

    Baserat på dina inlägg förmodar jag att du är en av indianerna. I ert debattinlägg på Aftonbladets insändarsida skiver ni att ni vill vara anonyma på grund av att ni är rädda för hot. Detta har jag svårt att tro på. Av de inlägg som postats på denna sida verkar era motståndare snarare använda sig av sunt förnuft och resonera. Vad är egentligen skälet till att ni är anonyma? Min teori är att ni – i likhet med all avgrundsvänster och -höger – inte vågar stå för vad ni gör, utan snarare är ute efter cred från andra extremister.

    Vansinnigt barnsligt i min värld…

    Kommentar av JW — augusti 14, 2007 @ 12:12 e m

  16. hmmm undra hur många av er indianer som har egen bil ??
    har väl inte körkort kanske ?
    frågan är varför just jeppar alla bilar drar väl bensin ( lastbilar kanske hmmm disel kanske inte räknas sport bil med störe motor ???
    ääää blir bara tröt på alla som tror att dom gör bra saker
    kommer säkert bara hända något tråkigt för någon en dag så blir det ett jä liv
    ni som har en suv så är la det bara att åka och köpa en däck pump som går på 12volt det har jag i bilen och låta indianerna fortsäta alla vet väl vad som hände med indianerna i wilda western aaaaa finns inte många kvar =)

    Kommentar av gunnarsson — september 1, 2007 @ 11:05 e m

  17. Hej!
    Jag har en ”SUV”. Well fyrhjulsdriven, som lastar. Jag har en lång backe upp dit jag bor, det går inte att ta sig dit med en tvåhjulsdriven bil på vintern. Jag skadade mej t.o.m. en gång och var konvalecent i flera månader, för jag stoppade min gamla bil i isbacken. Den kom på glid när jag höll på att öppna garagedörren. Det har hänt en del andra incidenter också. Vi har en stor vovve. Jag transporterar åt en fin ideell förening. Jag roddar rockband. Jag behöver min bil. Jag kör på miljödiesel och har partikelfilter. Jag eco-framför bilen. Jag gillar inte att ni opererar urskillingslöst. Ta och fundera på vem som släpper ut mest skit….En EU-moppe släpper ut helt orenade avgaser motsvarande upp till 200 bilar. Californien, som är föregångare inom miljön, har helt förbjudit användande av dylika motorer, även t.ex. motorgräsklippare som är lika miljöjävliga. El är den säkraste billigaste, och den energi som är lättast att överföra. Kärnkraft är den i särklass miljösäkraste energikällan. När man löst lokal el-lagring i fordon, så är det dit vi ska gå. Hur fan har etanol blivit så populärt? Hur mycket ska vi ställa till i Brasilien, innan man inser att vi är på fel spår? Lyssnar ingen på miljögurun Gillberg längre (Han säger Metanol). Skillnaden mot ett år sedan är att bilindustrin kör nu hårt med utveckling för miljön. Alla ledare inom bilindustrin pratar miljö. Äntligen. Gå nu på EU-mopparna så länge. Dom är ofta tillverkade i Kina, och där gör man ite ett skit.

    Kommentar av Kurt Andersson — september 12, 2007 @ 10:16 f m

  18. Drabbades nyligen av de sk.asfaltsindianerna (läs asfaltstalibaner), hemkommen från vår gård i sörmland sent en söndagkväll. Bor även på söder (innerstan). Vi har INTE en sk. suv utan en diseljeep med flak och avtagbar kåpa för att kunna frakta saker till och från gården samt att ta oss fram på vår enskilda väg vinter, vår och höst då vägarna kan vara dåliga därav vårat val av bil. Disel är även det bränsle man kör traktorer på landet upplysningsvis. Nu undrar jag bara hur ni tänker kan man iforsättningen parkera sin bil hemma och får man bo i innerstan. Eller kan man inte kombinera ett lantliv med att bo istan??? Jag älskar verkligen människor som sätter sig till dom över andra människor och inte respekterar deras val av liv. Kan faktiskt säga att jag är mycket miljömedveten odlar själv samt köper ekologiskmat. Tror inte det är rätt sätt att komma åt problemet med att släppa ut luften ur däck på bilar inne i stan. På mig verkar det som det är samma människor som ansluter sig till asfaltsindianerna som släpper ut minkar och höns i naturen som går en grym död tillmötes. Man kan faktiskt bo både i innerstan och på landet. Ett tips kära asfaltindianer lämna asfaltsdjungeln och åk ut på landet och andas frisk luft istället för att pysa ut den ur däck i stan vidga era vyer det finns ett liv även utanför stan jag lovar.

    Ner med asfaltstalibanerna!!

    Kommentar av mia åkerling — september 28, 2007 @ 11:00 f m

  19. Mia Åkerling. Synd att du på riktigt, speciellt om du bor på landet, tror att djur dör som flugor i naturen. Djuren bor i naturen, där mår dom bra. Angående minkarna så gjordes en undersökning i USA där 500 minkar hade blivit frisläppta. Ägaren polisamälde och hävdade att minst 2-300 av minkarna skulle ha dött. Man inledde en undersökning, och siffran sjönk till 150. 100. 50, och till sist 12 överkörda minkar. Minkar och andra djur klarar sig bra i naturen, dom är dessutom allätare.

    Synd som fan dessutom att du åker bil långa sträckor och tycker att du är miljövän. Men stora creds till att du odlar mat själv. Det gör jag också, trots att jag bor i stan. Det blir inte lika mycket, men det är fortfarande en markering.

    Kommentar av Morty — oktober 8, 2007 @ 9:36 f m

  20. Inte för att jag har något som helst emot indianerna eller miljörörelser med olagliga metoder, men minkfrågan är rätt problematisk då minkarna som sagt är allätare och slår/har slagit ut delar av djurlivet på en del skärgårdsöar. När det gäller frisläppandet av djur så ska man nog tänka både en och två gånger så att de inte börjar slå ut det etablerade djurlivet och skadar den biologiska mångfalden.
    Annars så vill jag bara bifoga en komplimang till indianerna för en efektiv metod som är betydligt mindre fascistisk/elitistisk än de personer som kör omkring i bensinslukande ststussymboler.

    Kommentar av Totte Ocklind — november 23, 2007 @ 10:27 f m

  21. SUV-förare är egoistiska på två sätt samtidigt.

    Dom både släpper ut avgaser i onödan, och dom kör ihjäl andra som dom krockar med eftersom en SUV är så mycket tyngre än medelbilen.

    Att andra släpper ut mycket CO2, tex flyget eller gamla bilar, gör det ju inte det minsta OK för SUV-förare att göra detsamma.

    SUV-ägaren är en egoistiskt miljögris.

    Kommentar av Sven Persson — november 29, 2007 @ 5:17 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: