Asfaltsdjungelns Indianer

Skäl att köra stadsjeep | juli 30, 2007

Ingen som kör stadsjeep gör det utan ett bra skäl: må det vara en svärmor med benbrott, ett skevt miljöengagemang, en sommarstuga vid en grusväg eller bara en väldigt liten penis.
Skäl att flasha runt med något extra ton plåt i storstan kan man alltid uppfinna. Här ett exempel från ”Zuperdave”, 37 år, som på sin blogg skriver följande:

Varför åker jag då med permanent fyrhjulsdrift på Östermalm? Svaret är helt enkelt klimatet. Stockholm ligger i Sverige. I Sverige har vi vinter. Med vintern följer oftast snö och is. Snöröjningen fungerar sällan tillfredsställande i 08-området och därför har jag med tidigare bilar ibland fått leta länge länge efter en parkeringsficka det går att komma in i. Numer kör jag bara över snövallen och vips är jag parkerad! Inte leta i en halvtimme eller så. Tänk vilken inbesparing av CO2 som det här innebär!!!

Vi vill gärna få in fler ”smarta” motiveringar, både direkt från dig som äger en stadsjeep, men också från ni kloka människor som läser detta. Tipsa direkt till asfaltsdjungelnsindianer@hotmail.com, eller som kommentar nedan.

Publicerat i Okategoriserade

28 kommentarer »

  1. För det första finns det inget som heter Stadsjeep. Jeep är förutom ett varumärke en benämning på terrängbilar och jag förstår inte varför en terrängbil ska kallas stadsjeep om den skulle befinna sig i en stad? Däremot finns något som kallas SUV som är oftast är en fyrhjulsdriven kombi, en praktisk och säker familjebil som blivit lite av en livsstils-bil i städerna. Dom klarar inte terrängkörning och kan inte kallas jeepar. Stadsjeep är ett uttryck som skapats av tabloid-journalister som inte har en susning om vad som är vad i bilvärlden.

    Själv har jag en terrängbil som drar ca 1,5 liter per mil. Jag behöver den för att ta mig fram där jag bor när det är snö. Jag kör den ca 300 mil per år. Så har jag en mini-bil som drar ca 0,5 liter per mil. Den har jag när jag åker till stan och den går ca 700 mil per år. Totalt gör därför av med 800 liter bensin.

    Dessa bilar brukar jag ha i ca 10-15 år innan det är dags att byta.

    Jämför gärna med hur mycket en medelbil drar per år och hur ofta den byts ut, så ser man att mina bilinnehav är ganska lätt att försvara.

    Kommentar av SM — juli 30, 2007 @ 8:06 e m

  2. Hehe! Vad skoj att vi länkar till varandras bloggar! En fågel viskade i mitt öra…

    Till er något torftiga faktasida ”Lär känna igen en stadsjeep” kan ni hitta lite cayennekrydda på min blogg. Bl a tipsar jag om nya trimmodellen Techart Magnum som snart visas i Frankfurt. Den har 620 hk och gör 0-100 på 5 sek. Mäktig och läcker!!!

    Bra för er att veta att vi Cayenneägare har egen inbyggd kompressor (luftpump) i händelse av tryckförlust i däcken. En liten manuell procedur – men vi slipper ju ringa Bosse Bärgare som ska rycka ut med sin 10-tonnare för att pressa i några bar i våra däck. Kanske ni byter taktik och våldför er på annat sätt nu. Men välkomna – Cayenne har en lite surprise för er…

    ===

    Måste även inflika lite i SM:s annars mkt sakliga inlägg ovan. Cayenne ÄR en bil som klarar terrängkörning. Den byggd med utgångspunkt i sådan miljö. Förutom lågväxel, diffspärr och multiflexibel fyrhjulsdrift finns tillval som frånkopplingsbara krängningshämmare osv. Andra märken kan inte göra anspråk på samma hängivenhet i det här avseendet.

    Kommentar av zd — juli 31, 2007 @ 1:07 e m

  3. ”Hehe”?
    Jag kommer i alla fall att flabba gott om tio år när din och andras monsterbilar kommer vara värda sin vikt .. i skrotmetallpriset (idag ungf. 1200kr för en Cayenne).

    För övrigt är det helt beklämmande att läsa alla argument om att man måste ta sig fram till varje pris och därför har en sån bil.
    Måste du bo och arbeta i så kollektivtrafikovänliga områden så att du måste ha en bil? Måste du använda bil, eller kan du använda kollektivtrafik?
    När du börjar fundera på detta och mer där till kommer du att komma fram till att det ändå är din egen egoism och lathet som gör att du kör sån bil som du gör. Att du har en komplett oförmåga att förstå samband mellan handling och konsekvens. Har du barn? Fundera på deras framtid. Eller du kanske bara lever för din egen skull?

    Bor själv inne i stan, cyklar till jobbet på en fyrtio år gammal hoj. Några nya däck då och då och lite smörolja. Funkar fint.
    Regn? Snö? Det finns kläder för detta.

    Kommentar av TS — juli 31, 2007 @ 11:40 e m

  4. Hej TS!

    Synd att ni miljöfundamentalister inte förstår sig på lite underfundig ironi. En SUV har många fördelar så det är plocka ut dem gör sig bäst i text… Du känns också lite typisk på det sättet att Du gärna ser mina tillgångar minska i värde. Som om det vore det centrala. Jag tror att du är sån där missunnsam typ som alltid frågar ”vad kostar det?” vad än det gäller (dagens lunch, semsterresor etc). Min bil är betald och jag ser aldrig bilar som en investering. De är förbrukade i och med köpet redan så om den värdelös om 1, 5 eller 10 gör detsamma. Däremot har jag bilar som lite av ett intresse. Jag kör dem väldigt lite och kan knappast släppa ut mer CO2 än dig om du käkat en nötbiff till middag. Jag anar också en viss bitterhet hos dig att du minsann slitit på en 40 år gammal hoj. Kanske är du lycklig ändå. Var och en är sin egen lyckas smed. Ha en bra dag!

    Kommentar av zd — augusti 1, 2007 @ 1:52 e m

  5. Vad som också är synd, är att så fort jag påpekar andras överkonsumtion så tolkar ni det direkt som att jag är avundsjuk, att jag är fattig, att jag är missunnsam, att jag är snål. Finns det ingen förståelse för att det finns andra människor som ser till en större helhet, inte bara den smäckiga plastinteriören i en Porsche Cayenne? En helhet som innefattar att vi lever i en högst begränsad tillvaro här på jorden och för allas bästa (obs. detta kräver att du tänker utanför din egen sfär) bör man utnyttja resurser så lite som möjligt.

    Du verkar påskina att det inte handlar om pengar för din del. Vad annars menar du att det handlar om när du har en Cayenne? För samma pris som din Cayenne kostar hade du fått tio (10!) Lada Niva-terrängbilar som gör det jobbet du är ute efter (parkera i snödrivor ett fåtal dagar om året), fast bättre. Men det är klart, Nivan låter inte din omgivning veta att du är kreditvärdig nog för ett billån, Nivan höjer inte din potens och billiga luder springer inte heller efter en Niva, där är ju inget bling-bling på den.

    Det är klart att jag frågar ”vad kostar det?”. Om du står inför två likvärdiga alternativ varav det ena kostar 10 gånger så mycket som det andra, så köper du väl inte det 10 gånger dyrare? Om du ändå gör det så måste jag tolka in att du är antingen fruktansvärt dum som inte kan jämföra priser och produkter, eller så är det just pengar det handlar om för dig, du måste bara visa din ytliga framgång genom att köpa dyra saker så att omgivningen förstår att du är ”lyckad”.

    Och nej, jag syftar inte på den årliga värdeminskningen på din Cayenne. Jag syftar på den dagen bensinpriset är uppe i 20-25kr/litern, hur försäljningsbar är din Cayenne då? Nu tänker du: ”grabben kan inte vara klok, 20 spänn per liter?? Så mycket kommer de aldrig att höja skatterna!”. Nej, antagligen kommer inte skatterna att raka ditåt heller, utan snarare tvärtom. Råoljepriset har från 2002 gått upp från $25/fat till dagens $76/fat. Vi är uppe i $80 per fat innan året är slut och än värre blir det. Vad tror du det här har för inverkan på pumppriset? Och per-tank-pris för din Cayenne? Verkar det otroligt så studera de senaste årens rapporter inom energiresursområdet, bland annat den nyutkomna från IEA. Fantastiskt kul läsning för en ”miljöfundamentalist”. Kom inte dragandes med ”det var ju oljekris på 70-talet också”. Det var en politisk kris, nu är det en geologisk kris. Du vet, planeten har slut, liksom, hitta nytt i rymden eller?
    Om du ändå insisterar på att köra en Cayenne eller motsvarande om 10 år kan du väl säga hej till mig när vi står i falafelkön sen.

    Apropå friterad mat så främja gärna den industrin, min bil som jag ändå inte använder så mycket har jag konverterad till drift med begagnad frityrolja. Den drar 0.8l/mil men eftersom det är 1) ett förnyelsebart bränsle 2) samhällets sopor det handlar om så spelar förbrukningen mindre roll.

    Och bitter är jag inte ett dugg över min hoj. Snarare stolt. Den har en historia, jag har själv lagat den och den fungerar lika bra som en ny. Det är stolthet, att fixa saker själv. Kreativitet och skapande. Det ligger rätt långt från att dra VISA-kortet i en kortläsare.

    Kommentar av TS — augusti 1, 2007 @ 3:05 e m

  6. Lustigt. Sekunden efter att jag skickat föregående läser jag detta
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=676220&rss=2216

    Du borde vara gammal nog att komma ihåg 80-talets finansvalpar. Porsche var på tapeten då också. Vad gör alla dessa människor idag? Lever fortfarande lyxliv? Knappast. Så länge finansmarknaden går bra, zd, så går det bra för dig. Dyker den, så ligger du risigt till. Det vet du. Och dyker USA som det verkar barka åt (se finansläget och fastighetsmarknaden med åtföljande arbets- och konsumtionsmarknad) så dyker också vi. Det vet du också.

    Och det gör inte mig till kommunist bara för att jag säger att USA är på väg ner ekonomiskt. Jag säger bara att vi som vet hur man klarar sig på knappa resurser frivilligt kommer att få en bättre framtid än de som förlitar sig på pengarnas makt.

    Lycka till.

    Kommentar av TS — augusti 1, 2007 @ 3:14 e m

  7. TS, om jag hade råd att bo i stan skulle jag också göra det. Men nu bor jag där det inte plogas när det snöat och jag måste ta bilen och åka till mina gamla föräldrar och skotta snö så dom kan komma ut. En fyrhjulsdriven bil gör det möjligt. Annars skulle dom få flytta in på hemmet.

    Snyft…

    Kommentar av SM — augusti 1, 2007 @ 4:53 e m

  8. Frityrolja? Hur har du lyckats få en bil att dra bara 0,8 liter frityrolja per mil? Det är mindre än hälften mot vad någon annan uppnått. Eller är det bara en fantasibil…?

    Kommentar av SM — augusti 1, 2007 @ 6:34 e m

  9. Förväxlar du bränsletyper nu? Etanol har ett lägre energiinnehåll än bensin så man kan därför se en bra bit högre förbrukning, men vegetabilisk olja har i det närmaste identisk energiinnehåll jämfört med vanlig pumpdiesel, alltså tar man en bil som drar 0.8L/mil och anpassar den till drift med vegetabilisk olja så drar den fortfarande 0.8L/mil. Vet inte riktigt var du får det ifrån, att ingen annan hade lyckats köra med mindre än 1,6L/mil.
    Idealet vore att bygga om en Lupo 3L eller liknande, eftersom de har så extremt låg förbrukning redan. Men de har antagligen inte förförbränningskammare och mekanisk insprutning.

    Kommentar av TS — augusti 1, 2007 @ 7:46 e m

  10. Jag har bara hört från ”kollegor” i USA som kör sina diesel-bilar på växtoljor att dom får sätta in extra tankar eftersom förbrukningen ökar dramatiskt. Kul om du lyckats bättre, vad är det för bil?

    Kommentar av SM — augusti 1, 2007 @ 8:48 e m

  11. Nu har jag kollat med en ”kollega” i USA. Den drar faktiskt inte nämnvärt mer, den extra tanken är för att man måste fortfarande starta på diesel och även köra på diesel innan man stänger av.

    Sen fick jag höra att biodiesel förbjudits i Texas för att utsläppen av kväveoxid ökar mark-ozonet. Och som vi vet så orsakar mark-ozon att växterna inte tar upp koldioxid och därmed faller idén om biodiesel som förnyelsebar energi…

    Kommentar av SM — augusti 1, 2007 @ 9:21 e m

  12. Du har helt rätt i att kväveoxid-halterna (NOx) ökar något vid förbränning av vegetabiliska oljor i dieselmotorer. Hade en bra länk med jämförelser men har inte den tillgänglig just nu. Återkommer med den när jag hittar den. Men som jag minns var kväveoxidökningen ca 10-13% (jämfört med pumpdiesel). I princip alla andra mätbara föroreningar var lägre (koldioxid 40-50% lägre?).

    Du har också rätt i att man startar och stannar motorn med vanlig diesel. Fast för egen del måste jag ändå konstatera att det är ett oerhört steg ifrån användningen av fossila bränslen, att köra 3 minuter per biltur med fossila bränslen istället för hela resan (tar ungefär 1 minut att få igång motorn och värma upp den vegetabiliska oljan samt 2 minuter för att spola rent bränslessystemet vid avstängning).

    Nu känner jag inte till kopplingen kväveoxider – marknära ozon, kanske finns nån länk jag kan läsa vidare på? Innan man konstaterar att det marknära ozonet fäller hela idéen om det förnyelsebara bränslet så kan man nog ändå kika på siffrorna. Hur mycket mer marknära ozon bildas det? I vilken omfattning påverkar detta den globala upptagningen av koldioxid (till skillnad från dina rabatter vid garageuppfarten)?

    Sen kan man ju fundera på varför Texas förbjuder biobränslen. Texas producerade år 2005 15% av USAs totala inhemska olja och deras naturgasreserver är landets största. Finns det kanske andra intressen i förudet än trädkramande miljötalibaner, tro?…

    Kommentar av TS — augusti 1, 2007 @ 11:07 e m

  13. Det som jag hittade via lite googling var inte artikeln jag tänkte på men likväl innehåller den tabelldata.
    http://www.biocogreenstar.co.uk/bio-fuel-bio-diesel.htm
    Observera att den jämför biodiesel, inte frityrolja. Det är nästan samma sak, fast biodiesel är vegetabilisk olja som genomgått en transesterifieringsprocess där man skiljer ut gylcerinet från oljan.
    På sidan som anger EPA som källa anges att de ozongenererande kolvätena minskar med 67% i biodieselförbränning. Frågan är vad den där Texasgrejen då egentligen gällde, om deras egna statliga myndigheter hävdar tvärtom.

    Kommentar av Tomas S — augusti 1, 2007 @ 11:14 e m

  14. Käre/a TS!

    Du verka vara fortsatt fascinerad av min privatekonomi… För alla bilintresserade tas oljeprisets utveckling jämnmod. Det brukar vara så med kostnader förknippade med en hobby.

    Vad gäller Cayenne måste du nog bestämma dig – ena gången är den ”plastig” andra gången ”bling bling”?! Vill du snacka Porsche är du alltid välkommen till mig! Ett utmärkande drag hos märket är det håller mycket hög kvalitet och tillsammans med det faktum att de vårdas av sina ägare så gäller att 2 av 3 Porschar som någonsin tillverkats är fortfarande i trafik. Det är inget slit-och-släng som vissa japanska märken (hur står sin Nivan där?) och bör därför innebära en relativt låg miljöpåverkan i det avseendet. Sverige är f ö ett världens Porschetätaste länder räknat per invånare. Det finns ca 10 000 i landet. Alla köper inte kläder på Coop heller.

    Det är ju patetiskt att någon kan tro att det skall gå att med ”våld” tvinga någon att byta bil genom att släppa ut luft ur däcken. Människor funkar inte så. Jag tror heller inte jag kan påverka dig TS, eller någon annan bilhatare här att byta sida. Däremot är det odemokratiskt – och olagligt – att utsätta andra människor för fara. Det gäller även respekt för andras egendom. Om ni vill förbjuda något får ni ju jobba på våra politiker genom lobbying eller liknande.

    Kommentar av zd — augusti 2, 2007 @ 12:07 e m

  15. Ja TS, jag har ingen aning om allt man läser är sant, men EPA:s 67% kanske inte handlar om marknära ozon, medan dom har mätt en ökning av kväveoxid på 10% i snitt, vilket anses öka marknära ozon.

    Debatten om marknära ozon och minskat CO2-upptag hos växterna har inte ens börjat eftersom det är först nu man konstaterat att halterna är högre än väntat.

    För den totala CO2-debatten i samband med global uppvärmning är bilar bara en parentes, till exempel är den fortsatta skövlingen av regnskogar betydligt allvarligare, också av andra uppenbara skäl.

    I mellersta Afrika hugger man ner skog som aldrig förr, fraktar virket till Holland och gör en ny ursprungsmärkning…

    Det ni gör mot bilägare i Stockholm slår bara tillbaka mot miljörörelsen som helhet och motverkar sitt syfte helt och hållet.

    Börja med att fundera på vad ordet Greenpeace betyder!

    Kommentar av SM — augusti 2, 2007 @ 1:21 e m

  16. SM – bra skrivet. En mer nyanserad miljödiskussion efterlyses. Det här får ju ungefär samma effekt som när talibanerna i Afghanistan dödar stackars koreanska hjälparbetare. USA får vatten på sin kvarn när omvärldens avsky och vrede väcks och därmed kan USA bomba ett av världens fattigaste länder urskiljningslöst med allas goda minne.

    TS (igen) – hmm, du slänger in en hel del sociala värderingar vad gäller mig bara utifrån mitt bilval. Överkonsumtion – Är du rätt person att bedöma det? ”Billiga luder” var ju rätt lågt. Lägre än Glocalnet t o m. Jag tvivlar starkt på att din kvinnliga bekantskapskrets är ”dyrare”… Men jag ska hälsa min fru det.

    För övrigt kan jag berätta att jag går till jobbet vid Stureplan varje dag och att jag minns 80-talet även om jag var ung då. Återigen känner jag jantelagen skina igenom när du tror att de som tog lite stryk då säljer Situation Stockholm idag – ”Vänta bara så kommer kraschen… och då du din lilla Yuppie..” I slutet förstår jag du ser ner på oss manchettjobbare. Att jag mitt skapande av matematiska formler och analysarbete inte har samma kreativa dignitet som ditt ”hederliga” arbete. Jag har ofta önskat att jag kunde blivit hantverkare men tyvärr hade jag inte talangen. Slutligen; du gillar kontanter och jag betalar med kort. Hur miljövänliga är kontanter egentligen?

    Kommentar av zd — augusti 2, 2007 @ 4:03 e m

  17. […] som är lagligt är ju för övrigt stadsjeepar, som inte bara är livsfarliga när de störtar fram och riskerar att köra på både fotgängare […]

    Pingback av Svensk ganja? « Engelbrekt Engelbrektsson — augusti 13, 2007 @ 4:07 e m

  18. Jag vill nu att ni bortser ifrån allt som har med bensin och stadjeepar att göra och att ni istället tänker på dess storlek.

    Låt oss säga att en bil frontal krockar med en stadsjeep. Vem överlever? Förmodligen föraren i stadsjeepen.

    Föraren och dom eventuella passagerarna i den vanliga bilen blir totalkrossade. Vad händer om den cyklist eller gångtrafikant blir på körd av en stadsjeep?

    Blir dom på körda av en vanlig bil i 30 km/h så rular man 9 av 10 gånger upp på huven och slår i vindrutan. Men om en stadsjeep kör på dom i samma hastighet så är det för högt för att du ska rulla upp på huven och vad händer då? Jo, man krossas under bilen.

    Det finns flera anledningar till att man inte ska köra stadsjeep än för miljöns skull.

    Kommentar av LH — augusti 18, 2007 @ 7:05 e m

  19. LH:

    Har du vidsträckt erfarenhet av att bli påkörd av olika biltyper eller har du bara tittat för mycket på bio?

    För att en nykonstruerad bil – ”stadsjeep” eller inte, det kvittar – skall bli typgodkänd, krävs det att den genomgår omfattande säkerhetstester. Det handlar dels om säkerheten för de som färdas i fordonet, men även om vilket krockvåld som utövas mot omgivningen.

    Idag krävs det att fronten på en bil är skonsam vid en påkörning av en oskyddad trafikant. En modern ”stadsjeep” är bra mycket säkrare för den oskyddade omgivningen än en tio år gammal småbil, vilket är en bra mycket vanligare syn på våra vägar.

    Kommentar av jw — augusti 22, 2007 @ 10:22 e m

  20. Råkade för övrigt ta en titt på rubriken ”Lär känna stadsjeeparna” och noterade till min förfäran att jag tydligen äger en.

    Fast jag begriper inte riktigt varför min Jeep Cherokee ska platsa på er lista: Fyrhjulsdriften är urkopplingsbar; själva karossen är varken större, tyngre eller högre än en genomsnittlig personbil, snarare tvärtom; den raka fyraliterssexan drar knappt över litern vid lugn stadskörning, dvs knappast mer än genomsnittsbilen. Jag har valt att äga den på grund av att den är en överlägsen dragbil, att den är driftsäker och har fyrhjulsdrift när jag behöver den. Jo, det finns faktiskt folk som använder dessa fordon i sitt rätta element.

    Min bil ska alltså pysas på grund av däcksdimensionen som är fastställd av Vägverket, varför en en ändring av denna kan leda till körförbud vid en besiktning? Ja, det var ju begåvat…

    Vad var det Arne Anka sa? Att öppna käften innan man tänker är som att toka sig i röven innan man skiter.

    Kommentar av jw — augusti 22, 2007 @ 10:59 e m

  21. Lada Niva sopar faktiskt banan med Cayenne (och du får 14 Nivor, inte 10, för en Cayenne):

    http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/porsche/cayenne/cay_niva/index.xml

    Kommentar av Johan — september 9, 2007 @ 3:01 e m

  22. Hejsan,

    Ja – förhållningssättet till vad som orsakar global uppvärmning är ju som baken delad – även om det ibland påstås att det råder enighet om den saken skolvetenskapligt. Tyvärr…

    Om det är människan som står för att CO2 skall fungera som skyddskikt mot skadlig solinstrålning i en framtid – när ozonet har försvunnit – eller om det är det gigantiska ENERGIsystemet jorden och solen som NaturLiktVist fixar det – oavsett vad människosläktet gör eller inte gör – har jag ordbajsat en del om på min hemsida under rubrik nr F60.

    Dit kommer Du på ett ögonblick genom att klicka på mitt namn.

    Ha det…
    vännen Josef

    Kommentar av Josef Boberg — september 9, 2007 @ 9:23 e m

  23. zd verkar ha lite dålig koll. t.ex. så verkar han helt missat vilket land Niva tillverkas i (inte Japan) och att Porsche Cayenne (och även Audi Q7) egentligen är en omstylad folka (VW Touareg).
    Att kalla Niva för slit-och-släng bevisar också en enorm brist på bilkunskap. Vad det gäller bensinförbrukning ligger folkaderivatet på 1.57 l/mil (blandad körning) medans Nivan ligger på 1.05 l/mil.

    ”Nu är ju inte suv-köparna i gemen intresserade av varken dragkrokar eller diffspärrar. Viktigare är bilens prestigevärde och trendfaktor.” som det sas i http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/porsche/cayenne/cay_niva/index.xml och tydligen kan man tillägga att SUV-köparna inte heller verkar vara så bilintresserade.

    Kommentar av Staffan V — september 10, 2007 @ 2:27 e m

  24. HAR MAN RÅD MED EN SUV HAR MAN RÅD MED EN BÄRGARFÖRSÄKRING DÅ SITTER MAN KVAR I BILEN MED MOTORN PÅ TOMGÅNG FÖR ATT INTE FRYSA RÖVEN AV SIG , MEDAN MAN VÄNTAR PÅ BÄRGARN SOM STÅR MED FÖRHÖJD TOMGÅNG FÅR ATT PUMPA DÄCKEN.VILKET MILJÖTÄNK. SUCK SUCK

    Kommentar av SVEN — september 13, 2007 @ 10:38 f m

  25. LH: Det finns ingen statistik som pekar på att bilar med SUV-kaross skulle vara inblandade i fler kollisioner med andra fordon. Det flesta bilolyckor är singelolyckor och då har t ex Volvo tänkt att de vill ge sina kunder bästa tänkbara skydd. Vid en älgolycka torde chansen att överleva vara nästintill 100 % i Volvo XC90 jämfört med en 100 %-ig risk att dö i en Nissan Micra i samma situation.

    Om en liten Kia, Polo eller Atos krockar med varandra dör troligen alla ändå. Det är den här typen småbilar som är farliga och borde förbjudas! Ert alternativ är att köra solidariskt livsfarligt och det känns inte särskilt lockande.

    Staffan V: Lägg inte ord i min mun, tack. Jag har mina motiv till mitt bilval. Och var Niva tillverkas är mig egalt.

    Kommentar av zuperdave — september 13, 2007 @ 3:30 e m

  26. Alla som har en förhöjd bil måste ju självklart hävda att man MÅSTE ha en SUV i ca 2 dagar om året då det verkligen behövs. Har man klarat sig innan så kan man det nu med. Jag köpte min bil bara för att jag vill ha en sån, inte måste. Lägg ner alla argument om att ni måste ha en för det låter ju hur dumt som helst. Jag har bilat ner till Kapstaden i en vilvo 240 så skyll inte på dåligt väder här hemma. Skärp er bli vuxna utan stå för att ni vill ha en.

    Om man ställer frågan till en hund ägare tex. Vad skall du med en hund till? Vill ha.

    Kommentar av Fredrik — oktober 15, 2007 @ 11:32 e m

  27. Tack Fredrik. En ärlig människa. Jag håller med, det är grymt skoj att köra stadsjeep. Sen om ens dåliga samvete förstör det roliga är en annan fråga.

    Själv har jag åkt till Jämtlandsfjällen i en C3 utan problem, även om de sista backarna gick lite väl långsamt.

    Kommentar av Emil — oktober 18, 2007 @ 10:57 e m

  28. Man blir ju ledsen över att det finns idioter som viger sitt liv åt att lufta bilar som man inte gillar. Man skulle ju kunna skratta åt det, men man skrattade åt Idi Amin och Hitler också i början.

    Flera av de av de bilar som finns med på listan drar långt mindre bensin är en Sveriges vanligaste bil.

    Hur motiverar ni att fördärva för en bilägare som kör en bensinsnål sk stadsjeep?

    Någon kommer ju att köra en extra runda för att hjälpa den luftade bilen. Hur motiverar ni det ur miljösynpunkt?

    Varför inte göra något betydelsefullt istället av era liv?

    Kommentar av LL — december 15, 2007 @ 8:05 e m


Kommentera

