Asfaltsdjungelns Indianer

Kör du på etanol? | juli 13, 2007

Det är inget bra alternativ!

Läs mer här:
Aftonbladet

George Monbiot i The Guardian.

Biofuel watch

Annonser

Publicerat i Okategoriserade

32 kommentarer »

  1. […] Kör du på etanol? Det är inget bra alternativ. Kolla här. Posted in […]

    Pingback av Brev till stadsjeepsägarna « Asfaltsdjungelns Indianer — juli 13, 2007 @ 9:20 e m

  2. En lite om än så viktig detalj: hur ställer ni er till om ni förorsakat någons död till följd av att något av de pysta fordonen behövts i en nödsituation?

    Kommentar av Karl Marx — juli 15, 2007 @ 2:37 e m

  3. På grund av privatbilismen (och att det är just feta stadsjeepar) som blockerar stadens gator har ambulanser ofta svårt att komma fram i akuta situationer. Utan dessa onödiga monsterfordon skulle fler liv kunna räddas! För att inte tala om alla som dör eller lider av ohälsa pga just förorenad luft, gruvdriften bakom framställningen av bilar, trafikolyckor etc.

    /Maria, sjuksköterska vid akutmottagningen på SÖS

    Kommentar av Maria Fredman — juli 15, 2007 @ 4:57 e m

  4. Man ska inte tro på allting som aftonbladet skriver, vet inte om du tror på allt, du verkar vara en otroligt lättlurad person.

    Kommentar av Martin Götegård — juli 21, 2007 @ 4:57 f m

  5. Jag tycker att Maria Fredman har ganska skäliga argument, jag förstår inte Martin hur du kan kritisera henne? Detta är ett bevisar inte hur lättlurad en person utan hur samhället där vi lever i Egentligen ser ut. Det är på något sätt ”korrekt” fakta och du har även rätt att vi inte ska tro på allt aftonbladet skriver.

    Kommentar av Jorge Gonzalez — juli 21, 2007 @ 1:56 e m

  6. Tack! Äntligen ett svar på de massiva attacker vi utsätts för dagligen av bullrande och giftiga bilar i sta´n! Jeepen är en terängbil och har inte i sta´n att göra. Det finns bättre alternativ och jeepägarna har alla valmöjligheter.

    Kommentar av Estelle Domeij — augusti 2, 2007 @ 12:13 e m

  7. Priset på majs rasar i USA:

    http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2007%5C07%5C03%5C239431&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter

    Här i Europa odlar vi inte majs som en gröda för etanolproduktion. Varför? Det är ganska korkat. Majsbönderna i USA har lobbat till sig att man ska göra sprit av majs. Vilket inte verkar ha blivit så lukurativt som de hoppas. De har väl fått den politik de betalat för, antar jag.

    Sockerrör är det bästa för etanolproduktion. De tar upp sitt kväve direkt ur luften och behöver därför inte gödslas med oljeproducerad konstgödsel. Att säga att brasiliansk sockerrörs-etanol hotar regnskogen är att vara oärlig. Vad som hotar regnskogen i Brasilien är sojabönsodlingar och köttproduktion i första hand. Man bränner skogen för att odla sojabönor och för att ha biffkor på i de allra flesta fall.

    Att köra på E85 är att göra klimatet en stor tjänst. Biogas är ännu bättre. I Norrköping bygger man en biogasanlägning jämte etanolfabriken. Man gör biogas av resprodukterna ifrån etanolframställningen. Man får en effektivitet och en verkningsgrad som är ljusår ifrån amerikanernas urgammla och ineffektiva majs-process.

    Kommentar av Martin Widmark — augusti 9, 2007 @ 5:05 f m

  8. Martin Widmark, bra skrivet!
    Och det arbete indianerna gör på Stockolms gator är helt underbart! Forsätt med det.

    Kommentar av Dante — augusti 13, 2007 @ 1:31 e m

  9. Opps glömde länken. Sorry för felstavningen på Sveriges huvudstad 😉 Ber ödmjukast om ursäkt.

    http://www.baff.info/ad_myths.cfm

    Kommentar av Dante — augusti 13, 2007 @ 1:33 e m

  10. Hej…min Nissan Terrano har 7 säten vilka ofta används…jag blir jätteledsen om jag har fyrhjulspunka imorgon när jag ska på jobbet. Bilen drar heller inte mer bensin än en Volvo V70 som tar 5 personer…funderar dessutom på att köpa en luftdriven bil…www.theaircar.com så snälla låt mig vara…PLEASE

    Kommentar av Lars — augusti 13, 2007 @ 6:17 e m

  11. Men snälla söta Estelle Domeij, har du helt missat att luften i Stockholm inte varit renare de senaste 100 åren än den är idag? Och renare blir den i takt med att fler och fler katalysatorrenade bilar kommer i trafik.

    Om det inte duger för dig är det väl bara att flytta ut på landet…

    Kommentar av jw — augusti 15, 2007 @ 1:37 f m

  12. Om man likt Martin Widmark och många andra lurade stackare väljer att stirra sig blind på enbart koldioxidutsläppen är man säkert nöjd över utvecklingen. Men vidgar man vyerna lite (Gud förbjude!) är det inte lika lätt att vara så kategorisk.

    Etanol är inte och har aldrig varit ett realistiskt alternativ till oljan, främst på grund av att odlingen av bränsle konkurrerar ut livsmedelsproduktionen. Dessutom skulle etanolen inte räcka till ens om all den odlingsbara arealen på jordklotet togs i anspråk för detta ändamål.

    Sedan har vi miljöaspekten. ALLA förbränningsmotorer alstrar restprodukter, s k avgaser, så även biogas- och etanolmotorer. Jämför man dessutom etanolen med olja vinner etanolen endast i kategorin förnyelsebarhet. I andra fall är det dött lopp eller t o m vinst för oljan. Att för övrigt använda etanolbilar i för kortare resor i innerstan med kall motor är en miljöbomb många gröna khmerer helst inte pratar högt om, oklart varför.

    Tänk nytt, tänk rätt. Den enda långsiktigt realistiska vägen stavas väte. Honda är på god väg, men så länge forskningen bedrivs på olika håll utan att världens stater hjälps åt med medel kommer det ta ack så lång tid…

    Kommentar av jw — augusti 15, 2007 @ 1:52 f m

  13. ”…Sedan har vi miljöaspekten. ALLA förbränningsmotorer alstrar restprodukter, s k avgaser, så även biogas- och etanolmotorer. Jämför man dessutom etanolen med olja vinner etanolen endast i kategorin förnyelsebarhet. I andra fall är det dött lopp eller t o m vinst för oljan. Att för övrigt använda etanolbilar i för kortare resor i innerstan med kall motor är en miljöbomb många gröna khmerer helst inte pratar högt om, oklart varför.”

    Va ?
    Vad vinner oljan (bensin/diesel) över Etanol i ? När det gäller kallstarter så är det numer bevisat att etanolen inte alls släpper ut mer farliga ämnen än bensin. En kallstartad bensinmotor är inte direkt mumma för miljön den heller, och vi talar ändå bara om de första sekunderna…

    Etanol släpper ut mindre koldioxid (ca en femtedel) trots ökad förbrukning, och dessutom är omploppstiden för sockerrörsproducerad eller sockerbeteproduserad etanol endast ngt år till skillnad från bensin där det ligger på ca 4 000 000 år !

    Sen kommer vi troligen få ett problem när det gäller tillgång och odlingsareal, så ett helt hållbart alternativ är varken raps eller etanol. Men det är ju f-n så mycket bättre än att sitta hemma och hoppas på vätgaslösningen som önnu bara ligger på forskningsstadiet (dvs 5-10 år bort)

    /K

    Kommentar av Klas — augusti 31, 2007 @ 12:08 e m

  14. Jamenvisst Klas, låt oss stirra oss blinda på koldioxiden och huruvida den ingår i kretsloppet eller ej. Det verkar ju jättebegåvat. Ska be att få återkomma om etanolens tillkortakommanden när jag rotat fram källan.

    Men visst har du rätt i att det med dagens takt lär dröja en tid innan vi har en färdig vätgaslösning. Ställ dig dock frågan varför. Du tror inte det kan bero på struliga politiker som i sin vilja att göra alla miljötomtar till lags springer planlöst i sick-sack istället för att fokusera och en bilindustri som en konsekvens av detta tvingas hatta fram och tillbaka längs irrvägar som etanol och hybrider under hot om straffskatter och förbud.

    Om inte större delen av de som skriker högt om att de ömmar för miljön spenderade större delen av sin tid med att ömsom hyperventilera över bilder på kondensrök ur avgasrör och ömsom lalla rumt med huvudet uppstucket i arslet, hade vi förmodligen redan glidit runt i självförsörjande elbilar.

    Kommentar av jw — september 4, 2007 @ 12:10 f m

  15. Sådärja Klas:

    Du är full med skit och det beläggs genom en undersökning i nummer 4 2007 av tidningen Auto Motor & Sport, där man tagit hjälp av den opartiska expertorganisationen VTT i Helsingfors, Finland. I denna framgår det att man ALDRIG testat hur etanol står sig mot bensin vid kallstart i minusgrader. De enda testresultat som finns baserar sig på tester vid 23 grader celsius, där man fastställt att en etanolbil släpper ut nästan dubbelt så mycket koloxid (CO) och kolväten (HC) som en bensindito. Den enda flagranta skillnaden till etanolens favör finner vi i kategorin kväveoxid (NOX), där bensinmotorn släpper ut ca 70 procent mer.

    Tittar vi däremot på resultaten vid -7 grader celsius, förändras bilden ytterligare: Etanolens koloxidutsläpp ökar från 100 procent mer än bensinens till ca 120 procent. Än mer flagrant blir skillnaden för kolvätena; från 100 procent mer till 600 procent. Skillnaden för kväveoxiden kvarstår.

    Var du fått påståendet att etanolen bara genererar en femtedel så mycket koldioxid som bensinen ifrån framgår inte. VTT:s siffror vid 23 grader celsius motsäger detta påstående å det bestämdaste, det handlar snarare om knappt 20 procents skillnad.

    Tittar vi sedan på vinterscenariot, så är det faktiskt omvända världen. Etanolen släpper faktiskt ut 20 procent MER än bensinen!

    Tittar vi sedan på kategorin aldehyder blir det riktigt obehagligt: Vid 23 grader celsius genererar etanolen tio gånger mer utsläpp, medan skillnaden vid -7 SEXTIO (60) gånger högre för etanolen.

    Etanol är inget alternativ, särskilt inte när folk redan idag svälter. Värdena jag räknar upp här kommer säkert förändras i takt med att bioetanolen (nästa generation) utvecklas. Men att idag påstå att etanol är ett bra alternativ till fossila bränslen är bara nys, vilket framgår med all önskvärd tydlighet i och med detta test. I en annan tråd förklarar jag hur det kunde gå så snett; det går i korthet ut på att hela denna etanolcirkus startades av två dårar på Kindvalls Ford i Sverige som med pengaintresset som enda käpphäst tjatade fram en etanolmotor av Ford i tyskland för att de såg en outnyttjad marknad, inget annat. Sen har alla andra följt efter som en skock får.

    Du kommer säkert avfärda mig genom att hävda att en biltidning inte är objektiv, men jag rekommenderar dig att läsa innan du yttrar dig.

    Kommentar av jw — september 4, 2007 @ 9:32 e m

  16. Dante, Baff är säkert bra för de stackare som redan är etanolfrälsta CO2-fetischister.

    Men vore det inte bättre om du funderade lite över vad som INTE sägs? Inte ett ord ägnas åt odlingsproblematiken, utom att man utan källhänvisning påstår att stora markarealer ligger i träda. Precis som det skulle räcka. Inte heller tas problemen med etanolutsläppen upp bortsett från att man öser ut mantrat kretsloppsvänlig koldioxid.

    Maken till subjektiv onyanserad smörja är nog svår att hitta…

    Kommentar av jw — september 8, 2007 @ 1:07 e m

  17. Är det någon som vet var man kan hitta objektiva jämförelser mellan etanol och bensin? Jag körde en etanolhyrbil i helgen och blev chockad över hur mycket den drog i samband med accelerationer. Vid ett tillfälle bottnade jag tom mätaren (99,9 liter/100 km). Börjar allvarligt tvivla på etanol som ett alternativ till bensin i stadsmiljö (om inte etanolen är f*n så mycket miljövänligare). Vid landsvägskörning är det dock en helt annan sak (8 liter bensin/100 km mot 9,5 liter etanol/100 km enligt mina jämförelser med samma bilmodell).

    Kommentar av Ola — september 8, 2007 @ 11:30 e m

  18. Väte. Hur svårt kan det vara? Vad är problemet? Människan har åkt till månen för mer än 30 år sen, botar svåra sjukdomar, kan bygga i nano-storlek.. Men uppfinna ett ekologiskt hållbart och praktiskt fordon går tydligen inte?? (förutom cykel, men det är inte så praktiskt alltid)

    Kommentar av Josef — september 9, 2007 @ 1:34 f m

  19. Jag tror ALDRIG att väte kommer att bli ett alternativ. De första experimenten gjordes väl på 60-talet har jag för mig. Det stora problemet är kostnader. Dels är det dyrt att bygga bilar som antingen kan förvara gas under väldigt högt tryck eller hålla det kylt till extremt låga temperaturer. Detsamma gäller för all infrastruktur (transporter, tankställen osv). Och dels är ju själva bränslet väldigt dyrt (jämnfört med andra bränslen) och desutom energikrävande att framställa så jag vet inte ens om det är så väldigt miljövänligt…

    Kommentar av Jocke — september 9, 2007 @ 12:11 e m

  20. Det vill säga att det är i de flesta fall lämpligare med rena elbilar istället för att gå en lång och jobbig omväg att framställa vätgas med elektrolys och sedan använda den som bränsle istället för att använda elen direkt.

    Kommentar av Jocke — september 9, 2007 @ 12:15 e m

  21. Och båda alternativen (elbil eller vätgas/bränslecellbil) bygger ju på att vi kan öka elpruduktionen kraftigt utan att det skadar miljön för mycket. Annars har vi nästan inte vunnit någonting.

    Kommentar av Jocke — september 9, 2007 @ 12:18 e m

  22. Vad jag hoppas på för framtiden är att vi lyckas prouducera mer miljövänlig el. Och att det i storstäderna mest kommer finnas elbilar. Och på landsbygden mest bilar som går på etanol eller rapsdiesel.

    Kommentar av Jocke — september 9, 2007 @ 12:25 e m

  23. Bilar som går på tryckluft är ett intressant alternativ. Man får lägre vikt och snabbare laddningstid jämfört med batterier. Dessutom försämras batterier med tiden vilket inte trycktankar gör. Tata Motors ska ha en i produktion nästa år.

    Kommentar av Staffan V — september 10, 2007 @ 2:13 e m

  24. Jag gillar de ni gör om än motvilligt eftersom jag tycker inte det är riktigt demokratiskt. Det borde vara en lagteknisk fråga om dessa smällfeta fordon skall få vistas i stan (förutom att de är livsfarliga att kollidera med för en vanlig bil). Sedan undrar jag hur ni gör med de hybriddrivna stadsjeepar som finns (typ Lexus)? De drar ju synnerligen lite i stadstrafik (i riktigt låg fart går de bara på el).
    Peter

    Kommentar av Peter Böös — september 11, 2007 @ 1:12 e m

  25. Klipp er och skaffa er ett jobb

    Kommentar av Nisse — september 12, 2007 @ 3:27 e m

  26. Peter Böös:

    Detta är ett av bevisen på att indianerna inte bryr sig nämvärt om miljön och att det istället är storleken som stör (se även penisförlängargnället). Det finns SUV:ar som drivs med såväl hybridteknik som med etanol, men det skiter de högt och flott i. Förmodligen på grund av att de till och med har grava problem med att skilja på SUV:ar och familjebussar.

    Kommentar av jw — september 12, 2007 @ 8:17 e m

  27. Hej igen!
    Otroligt att inte fler fattar vilka drivmedel som har minst miljöpåverkan. Bäst för miljön är Biogas som är framställt så lokalt som möjligt. Biogas ger mycket låga utsläpp av CO2, NOx, SO2 och partiklar. Naturgas är ok. sen har vi nog etanol som tredje bästa bränslet. har dock stor betydelse hur och var det framställs. Men jag hoppas att alla vet att Bensin och diesel är ett fossilt SKIT som vi inte ska förbränna. Det måste till ett fakta program om det här – SVT eller TV 4 kom igen NU!!! Mvh. Magnus Malmström Kristianstad

    Kommentar av Magnus Miljöinspektör — september 12, 2007 @ 9:37 e m

  28. Va med och hjälp till istället…. Ni kan ju börja med att betala för er då ni åker spårvagn….antar att ALLA ni som står bakom detta även är med i planka.nu

    Det säger allt om er…..

    Kommentar av Junior — september 12, 2007 @ 11:34 e m

  29. Jadu Magnus miljöinspektörn…

    Kan inte du vara vänlig att förklara var naturgasen kommer ifrån när du säger att bensin och diesel är skit.

    Ett objektivt FAKTAprogram vore verkligen på sin plats, ett program som vägrar snöa in på ett drivmedel utan genomlyser alla vinklar. Så mycket bullshit av självutnämnda experter vi skulle slippa då. Biogas har även den nackdelar…

    Kommentar av jw — september 26, 2007 @ 9:56 e m

  30. Vilket fjant att pysa däck.

    Kommentar av Gurra — oktober 3, 2007 @ 4:56 e m

  31. nej, nu slutar vi bråka och går ut och pyser lite däck så blir miljön bättre 🙂

    Kommentar av simon — oktober 17, 2007 @ 12:43 f m

  32. Ingen tycks ta upp biodiesel, kan göras på i stort sett alla organiska oljor och är mycket mer effektivt än etanol (verkningsgraden på motorn). Bäst av allt: kan användas i existerande teknik – dagens bilar! Oslagbart som övergångsbränsle.

    Kommentar av Draven — november 20, 2007 @ 6:32 e m


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: